T4-forum.pl
https://www.t4-forum.pl/

Sterowanie Eberspracher D4WS
https://www.t4-forum.pl/viewtopic.php?f=9&t=17348
Strona 1 z 1

Autor:  tyrreus [ środa, 18 września 2019, 22:39 ]
Tytuł:  Sterowanie Eberspracher D4WS

Witam. Mam na pokładzie zainstalowane Webasto Eberspracher D4WS prawdopodobnie ze sterownikiem w kabinie Hella 8EU007696-01 - nie wyciągałem go ale na zdjęciach wygląda identycznie. Mogę zaprogramować 7 dni w tygodniu kiedy webasto ma się włączać i wyłaczać. Moge też ustawić timer z czasem przez jaki ma grzać. System działa prawidłowo.

Chcę jednak mieć możliwość ustawienia określonej temperatury - żeby śpiąc w samochodzie nie trzeba było wstawać jak się zrobi zimno i włączać ogrzewania na 30 min, żeby znów nie zrobiło się za gorąco jak będzie chodzić non stop.

Ponieważ dosyć dobrze radzę sobie z programowaniem systemów wbudowanych rozważam opcję stworzenia własnego sterownika na jakimś mikrokontrolerze, z wyświetlaczem i dodatkowym czujnikiem temperatury w kabinie, być może modułem GSM albo jakimś radiem np. 433MHz do zdalnego właczania.

Ponieważ jestem leniwy - zastanawiam się czy moge tymczasowo kupić gotowy sterownik który będzie mógł działać jako "termostat" w nocy - a w przyszłości zrobić swój.

Tak czy siak, niestety nie wiem jak wygląda sterowanie.

Czy sterowanie piecem przebiega na zasadzie wysterowania odpowiednich pinów na wtyczce przychodzącej z pieca do sterownika, czy używany jest jakiś protokół cyfrowy - nie wiem, CAN? 1-Wire? Nie moge dokopać się nigdzie do dokumentacji - większość dokumentów opisuje jak podłączyć sterownik do pieca i tyle.

Jeżeli sterowanie odbywa się poprzez jakiś protokół cyfrowy - czy ktoś posiada do niego dokumentację?

Który sterownik zajmuje się kontrolą pompy paliwa, pompy płynu chłodniczego, etc? Ten przy piecu czy ten w kabinie?
Jeżeli ten w kabinie - to czy ktoś posiada opis pinów we wtyczce?

Czy może to wygląda tak fajnie, że ustawiam stan wysoki na którymś pinie natomiast resztą zajmuje się sterownik przy piecu i sam włacza pompy, świecę żarową, dmuchawę, zaczyna grzać i pilnuje, żeby woda się nie zagotowała?

Pozdrawiam i bardzo dziękuję za wszelkie odpowiedzi.

Autor:  Kenobi [ czwartek, 19 września 2019, 17:00 ]
Tytuł:  Re: Sterowanie Eberspracher D4WS

Co do elektroniki to nie pomogę. Zwrócę ci jednak uwagę, że D4WS czyli ogrzewanie postojowe mokre nie służy do ogrzewania podczas spania tylko do podgrzania silnika i odmrożenia szyb w zimie przed uruchomieniem. Wydajność jako ogrzewania do snu jest znikoma i do tego ma zbyt duży pobór prądu, dlatego w oryginale maksymalny czas grzania jaki możesz ustawić w jednym ciągu to 2 godziny. Nawet nie wiem jak duży i dobry akumulator długo tego nie pociągnie. Do grzania przestrzeni pasażerskiej jest ogrzewanie postojowe suche. Napisałem to abyś rozważył czy aby nie narobisz się na darmo, a efekt będzie mizerny bo w samochodzie będzie zimno i do tego całej nocy na aku nie pociągniesz.

Autor:  tyrreus [ czwartek, 19 września 2019, 20:38 ]
Tytuł:  Re: Sterowanie Eberspracher D4WS

Dziękuję Kenobi za uświadomienie. Myślałem, że mokre załatwi mi sprawę. W takim razie zanim się wezmę do projektownia sterowania sprawdzę ile prądu bierze i zobaczę jak sobie radzi z ogrzewaniem. Najwyżej pomyślę o założeniu ogrzewania suchego.

Autor:  garbaty [ czwartek, 19 września 2019, 23:09 ]
Tytuł:  Re: Sterowanie Eberspracher D4WS

Pamiętaj też że d4ws ciągnie prąd z obydwu aku (piec z pokładowego, climatronic z nawiewem z rozruchowego), rano może Cię czekać niemiła niespodzianka.

Autor:  Adampio [ czwartek, 19 września 2019, 23:49 ]
Tytuł:  Re: Sterowanie Eberspracher D4WS

@Kenobi ma recht.
Mokre webasto bardzo marnie nadaje sie do grzania podczas snu. Zanim zainwestowałem w suche kombinowałem jak koń pod gorę z dolną/tylną nagrzewnicą i mokrym. Przy ok 10oC i wspomaganiu prostownikiem dawalo się od bidy podgrzać wnętrze, na tomiast na silnym wietrze ze sniegiem (coś ok.-3) nie zasnąłem mimo śpiwora.
Mokrego używam obecnie przed odpaleniem w zimie, jako dogrzewacza i sporadycznie podczas krotkich postojów (czyli też w zasadzie jako dogrzewacza). Ilość cieplego powietrza z suchego jest nieporównywalna z nadmuchem mokrego przy znikomym poborze prądu.

Autor:  vwyogi [ piątek, 20 września 2019, 17:04 ]
Tytuł:  Re: Sterowanie Eberspracher D4WS

jedyne sterowanie jakie mozna by zrobic w mokrym sterowane termostatem to ON/OFF, ale duża bezwładność a co najgorsze to przy takim sterowaniu akumulator wydoisz w sekundę. Na starcie ciągnie 200W ( świeca ) a potem dochodzi jeszcze wentylator samochodowy i tu zależy na który bieg ustawisz. U mnie przy aku 100Ah przez 3 dni włączałem codziennie 2 razy , za każdym razie na godzinę i na koniec auto odpaliłem, ale już miałem na aku 12,1V a solara brak. na dłuższą metę lepsze suche, ale 2 razy do roku mokre zrobi robotę szczególnie jak masz je zasilane z drugiego aku które możesz wydoić do 11V

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/