T4-forum.pl

Forum dyskusyjne posiadaczy i sympatyków VW Transportera T4!


Teraz jest piątek, 29 marca 2024, 01:41

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 18 września 2019, 22:39 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): środa, 17 lipca 2019, 20:49
Posty: 2
model: T4 Multivan
silnik: 2.5 TDI

Podziękował: 0 razy
Pomógł: 0 razy
Witam. Mam na pokładzie zainstalowane Webasto Eberspracher D4WS prawdopodobnie ze sterownikiem w kabinie Hella 8EU007696-01 - nie wyciągałem go ale na zdjęciach wygląda identycznie. Mogę zaprogramować 7 dni w tygodniu kiedy webasto ma się włączać i wyłaczać. Moge też ustawić timer z czasem przez jaki ma grzać. System działa prawidłowo.

Chcę jednak mieć możliwość ustawienia określonej temperatury - żeby śpiąc w samochodzie nie trzeba było wstawać jak się zrobi zimno i włączać ogrzewania na 30 min, żeby znów nie zrobiło się za gorąco jak będzie chodzić non stop.

Ponieważ dosyć dobrze radzę sobie z programowaniem systemów wbudowanych rozważam opcję stworzenia własnego sterownika na jakimś mikrokontrolerze, z wyświetlaczem i dodatkowym czujnikiem temperatury w kabinie, być może modułem GSM albo jakimś radiem np. 433MHz do zdalnego właczania.

Ponieważ jestem leniwy - zastanawiam się czy moge tymczasowo kupić gotowy sterownik który będzie mógł działać jako "termostat" w nocy - a w przyszłości zrobić swój.

Tak czy siak, niestety nie wiem jak wygląda sterowanie.

Czy sterowanie piecem przebiega na zasadzie wysterowania odpowiednich pinów na wtyczce przychodzącej z pieca do sterownika, czy używany jest jakiś protokół cyfrowy - nie wiem, CAN? 1-Wire? Nie moge dokopać się nigdzie do dokumentacji - większość dokumentów opisuje jak podłączyć sterownik do pieca i tyle.

Jeżeli sterowanie odbywa się poprzez jakiś protokół cyfrowy - czy ktoś posiada do niego dokumentację?

Który sterownik zajmuje się kontrolą pompy paliwa, pompy płynu chłodniczego, etc? Ten przy piecu czy ten w kabinie?
Jeżeli ten w kabinie - to czy ktoś posiada opis pinów we wtyczce?

Czy może to wygląda tak fajnie, że ustawiam stan wysoki na którymś pinie natomiast resztą zajmuje się sterownik przy piecu i sam włacza pompy, świecę żarową, dmuchawę, zaczyna grzać i pilnuje, żeby woda się nie zagotowała?

Pozdrawiam i bardzo dziękuję za wszelkie odpowiedzi.


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: czwartek, 19 września 2019, 17:00 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 11 kwietnia 2010, 11:23
Posty: 7425
Lokalizacja: Warszawa
opis: niech moc będzie z wami
model: Caravelle x 2
silnik: ACV i AHY

Podziękował: 71 razy
Pomógł: 801 razy
Co do elektroniki to nie pomogę. Zwrócę ci jednak uwagę, że D4WS czyli ogrzewanie postojowe mokre nie służy do ogrzewania podczas spania tylko do podgrzania silnika i odmrożenia szyb w zimie przed uruchomieniem. Wydajność jako ogrzewania do snu jest znikoma i do tego ma zbyt duży pobór prądu, dlatego w oryginale maksymalny czas grzania jaki możesz ustawić w jednym ciągu to 2 godziny. Nawet nie wiem jak duży i dobry akumulator długo tego nie pociągnie. Do grzania przestrzeni pasażerskiej jest ogrzewanie postojowe suche. Napisałem to abyś rozważył czy aby nie narobisz się na darmo, a efekt będzie mizerny bo w samochodzie będzie zimno i do tego całej nocy na aku nie pociągniesz.


_________________
"Światem rządzi miłość! Ja na przykład kocham się napić "
Jedyną rzeczą sprawiedliwie rozdzieloną między ludzi jest rozum,
jeszcze nie spotkałem osoby która stwierdziłaby, że ma go za mało


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: czwartek, 19 września 2019, 20:38 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): środa, 17 lipca 2019, 20:49
Posty: 2
model: T4 Multivan
silnik: 2.5 TDI

Podziękował: 0 razy
Pomógł: 0 razy
Dziękuję Kenobi za uświadomienie. Myślałem, że mokre załatwi mi sprawę. W takim razie zanim się wezmę do projektownia sterowania sprawdzę ile prądu bierze i zobaczę jak sobie radzi z ogrzewaniem. Najwyżej pomyślę o założeniu ogrzewania suchego.


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: czwartek, 19 września 2019, 23:09 
Offline
podteczkownik

Dołączył(a): wtorek, 16 sierpnia 2016, 09:54
Posty: 478
Lokalizacja: P-ń Wlkp
model: t4 caravelle L syncr
silnik: ACV
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 11 razy
Pomógł: 32 razy
Pamiętaj też że d4ws ciągnie prąd z obydwu aku (piec z pokładowego, climatronic z nawiewem z rozruchowego), rano może Cię czekać niemiła niespodzianka.


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: czwartek, 19 września 2019, 23:49 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 24 listopada 2015, 13:59
Posty: 3360
Lokalizacja: Warszawa
model: T4 Multivan '95
silnik: 2.4D AAB
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 223 razy
Pomógł: 223 razy
@Kenobi ma recht.
Mokre webasto bardzo marnie nadaje sie do grzania podczas snu. Zanim zainwestowałem w suche kombinowałem jak koń pod gorę z dolną/tylną nagrzewnicą i mokrym. Przy ok 10oC i wspomaganiu prostownikiem dawalo się od bidy podgrzać wnętrze, na tomiast na silnym wietrze ze sniegiem (coś ok.-3) nie zasnąłem mimo śpiwora.
Mokrego używam obecnie przed odpaleniem w zimie, jako dogrzewacza i sporadycznie podczas krotkich postojów (czyli też w zasadzie jako dogrzewacza). Ilość cieplego powietrza z suchego jest nieporównywalna z nadmuchem mokrego przy znikomym poborze prądu.


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: piątek, 20 września 2019, 17:04 
Offline
nadteczkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 9 maja 2013, 15:26
Posty: 1369
Lokalizacja: Olsztyn
opis: 2.8 V6
model: Caravelle Business
silnik: AMV

Podziękował: 25 razy
Pomógł: 89 razy
jedyne sterowanie jakie mozna by zrobic w mokrym sterowane termostatem to ON/OFF, ale duża bezwładność a co najgorsze to przy takim sterowaniu akumulator wydoisz w sekundę. Na starcie ciągnie 200W ( świeca ) a potem dochodzi jeszcze wentylator samochodowy i tu zależy na który bieg ustawisz. U mnie przy aku 100Ah przez 3 dni włączałem codziennie 2 razy , za każdym razie na godzinę i na koniec auto odpaliłem, ale już miałem na aku 12,1V a solara brak. na dłuższą metę lepsze suche, ale 2 razy do roku mokre zrobi robotę szczególnie jak masz je zasilane z drugiego aku które możesz wydoić do 11V


_________________
w garażu:
VW T4 2001 Caravelle Business V6
VW 1979 1303 cabrio 1915ccm 125KM
VW LT35 2001 2.5TDI max wyposażony
Sprinter 312D 1998 Westfalia James Cook


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  

Administracja t4-forum.pl nie ponosi odpowiedzialnosci za tresci wypowiedzi zamieszczanych przez uzytkownikow Forum.
Forum uruchomione w dniu: niedziela, 11 kwietnia 2010, 09:52.
Powered by phpBB