T4-forum.pl https://www.t4-forum.pl/ |
|
Wentylatory chłodnicy. https://www.t4-forum.pl/viewtopic.php?f=8&t=17140 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Ka55ei [ sobota, 8 czerwca 2019, 10:49 ] |
Tytuł: | Wentylatory chłodnicy. |
Witam, wczoraj w czasie jazdy silnik dostał jakiś dziwnych wibracji. Wyłączyłem klimę i wszystko wróciło do normy. Sądziłem, że się sprzęgło klimy rozsypało, ale po jakimś czasie okresowo wibracje zaczęły się pojawiać ponownie. W końcu po zatrzymaniu i wyłączeniu silnika znalazłem przyczynę. Wentylatory jakiś czas po wyłączeniu pojazdu jakiś czas pracują i okazało się, że ten co się włącza dodatkowo chyba się rozsypał - straszny hałas i wibracje. Teraz moje pytanie, jaki wentylator do silnika 2.5TDI AHY: 7D0959455 M 7D0959455 K 7D0959455 AM Z tego co widzę konstrukcją się nie różnią tylko mocą silnika od 300W do 450W i ceną. Ma to jakieś duże znaczenie czy każdy podpasuje ? |
Autor: | Kenobi [ sobota, 8 czerwca 2019, 12:08 ] |
Tytuł: | Re: Wentylatory chłodnicy. |
Tak trochę nie w kwestii samego modelu, bo tu wydaje mi się, że do klimy są te mocniejsze. Chodzi o stwierdzenie ten dodatkowy - w T4 wentylatory powinny chodzić zawsze obydwa na raz, zarówno na pierwszym jak i na drugim biegu, nie mówiąc o trzecim tzw awaryjnym, więc nie ma czegoś takiego jak dodatkowy wentylator. |
Autor: | Probe041 [ sobota, 8 czerwca 2019, 13:11 ] |
Tytuł: | Re: Wentylatory chłodnicy. |
Opornice do sprawdzenia poza tematem |
Autor: | Ka55ei [ niedziela, 9 czerwca 2019, 09:44 ] |
Tytuł: | Re: Wentylatory chłodnicy. |
Podejrzewam, że chodzą dwa tak jak ma być, ale na wyższych biegach ten drugi zaczyna wibrować. Oczywiście temat do sprawdzenia, ale z drugiej strony nigdy nie miałem problemu z przegrzewaniem auta a zdarzało mi się jeździć w pustynnych warunkach temperaturowych. Z innej beczki - ciężko się te wentylatory wymontowuje ? |
Autor: | Probe041 [ niedziela, 9 czerwca 2019, 12:37 ] |
Tytuł: | Re: Wentylatory chłodnicy. |
Nie, o ile śruby chcą współpracować. U mnie np przeszkadza wąż od klimy i bez jej rozpięcia to niemożliwe ale tak fabryka nie robiła |
Autor: | eljot85 [ wtorek, 25 czerwca 2019, 23:09 ] |
Tytuł: | Re: Wentylatory chłodnicy. |
Witam, Podpinam się pod temat. Przeczytałem porady o usuwaniu podobnych awarii. U mnie sytuacja wygląda następująco. Wskazanie temperatury podnosi się powyżej pierwszej grubej kreski i tak się zatrzymuje, nawet przy upałach na zewnątrz. Autem głównie pokonuje krótkie trasy, ale ostatnio jechałem dalej i również wskazówka nie poszła dalej do góry. Znaczyło by to, że silnik się teoretycznie nie dogrzewa. Z drugiej strony coś mnie tknęło po przejechaniu ok 15km i zatrzymałem się, aby sprawdzić czy wentylatory chodzą. Niestety wentylatory stoją w miejscu (2,4D; 1995r). Dzisiaj bogatszy o wiedzę z forum próbowałem na własne oczy zobaczyć co przeczytałem. U mnie bezpiecznik 50A od układu chłodzenia znajduje się obok przekaźnika układu chłodzenia obok lewej lampy. Fotka poniżej. Okazało się, że padł bezpiecznik - blaszka jest przełamana tuz przy śrubie mocującej. Przeprowadziłem kilka testów. 1. Skręciłem blaszkę (bezpiecznik) tak aby było połączenie, wypiąłem wtyczkę przy czujniku na chłodnicy - w połowie wysokości na prawej stronie chłodnicy. Zmostkowałem drutem przewód czerwony i czerwono-biały zgodnie z sugestią forum. Przekręciłem stacyjkę i nic. Jeśli dobrze rozumiem idee działania układu to prąd podany jest na bezpieczniki, następnie przekaźnik, a potem bezpośrednio na wiatraki. Przekaźnikiem steruje czujnik na chłodnicy, więc skoro zwarłem wtyczkę drutem to obwód powinien zostać zamknięty, czyli prąd z czujnika powinien iść na piny sterujące przekaźnikiem. Napięcie na pinach sterujących powinno przełączyć przekaźnik i zamknąć obwód, czyli uruchomić wiatraki. Niestety tutaj znów pudło. 2. Obróciłem ręcznie wiatrakami i jeden strasznie trzeszczy/charczy przy obrocie.Auto posiadam od niedawna, więc sprzedający chyba zapomniał mi o czymś powiedzieć, bo takto usłyszałbym ten trzeszczący wiatrak. 3. Wypiąłem wtyczkę na przewodach do wentylatorów umieszczoną na obudowie chłodnicy. Przyniosłem drugi akumulator i połączyłem przewody bezpośrednio z wtyczki z akumulatorem. Podłączyłem oba wentylatory jeden po drugim. Niestety po zwarciu przewodów z akumulatorem zaczęło iskrzyć na biegunach akumulatora, a wiatraki nadal stały miejscu. Coś czuję,ze czeka mnie wymiana wentylatorów. Jutro zamiast wentylatora w kostkę podłącze żarówkę i zewrę czujnik na chłodnicy. Jeśli żarówka się zapali to znaczy, że oba wiatraki padły. Być może macie jeszcze jakieś sugestie? Niestety jestem elektrykiem amatorem. |
Autor: | Adampio [ wtorek, 25 czerwca 2019, 23:35 ] |
Tytuł: | Re: Wentylatory chłodnicy. |
Ja kupilem zimą Teczke i miala zablokowane wiatraki. Ujawnilo sie dpiero w lecie. |
Autor: | bigos1966 [ wtorek, 25 czerwca 2019, 23:52 ] |
Tytuł: | Re: Wentylatory chłodnicy. |
Eljot85, jest prawie tak jak piszesz. Czujnik na chłodnicy załącza 1 i 2 bieg wentylatorów poprzez przekaźniki, ale na końcu są jeszcze opornice. Jeżeli są one uszkodzone to też nie ruszą wentylatory. Z tego co piszesz to na 99% padły wentylatory, chyba że źle podłączyłeś je pod drugi akumulator. |
Autor: | eljot85 [ środa, 26 czerwca 2019, 06:12 ] |
Tytuł: | Re: Wentylatory chłodnicy. |
Dzięki za podpowiedź. Sprawdzę jeszcze raz dzisiaj po południu, ale czerwony przewód prowadzący do wentylatora powinien być plusem. Wątpię żebym podłączył odwrotnie, ale przy spinaniu na krótko wszystko jest możliwe . Tak jak wspomniałem wypnę wentylatory, podepnę żarówkę i zewrę czujnik. Jeśli układ ok, a padnięte wentylatory to chociaż żarówka powinna świecić. Dam znać co z tego wyszło. Pozdrawiam. |
Autor: | bigos1966 [ środa, 26 czerwca 2019, 07:24 ] |
Tytuł: | Re: Wentylatory chłodnicy. |
Chyba że masz wersję bez klimy to nie masz opornic. |
Autor: | eljot85 [ środa, 26 czerwca 2019, 22:36 ] |
Tytuł: | Re: Wentylatory chłodnicy. |
U mnie nie ma klimy, wiec opornic nie będzie. Wymieniłem bezpiecznik, zmostkowałem czujnik i zamiast wentylatora podłączyłem żarówkę. Układ zaraz po podpięciu zasilania działa. Wychodzi na to, ze jedynym słabym ogniwem do tego momentu może być czujnik w chłodnicy. Wymontowałem wentylatory, bo nie dawało mi spokoju, ze wczoraj zaiskrzyły. Dużo lepiej pospinałem kable i okazało się, że oba są sprawne - mówiłem, ze kiepski ze mnie elektryk. Natomiast w pierwszym, który wymontowałem okazało się, że nie ma zabezpieczenia (fotki poniżej - jeden wentylator z zabezpieczeniem, drugi bez). Pytanie pod jakim hasłem szukać takiego pierścienia - nie jest to typowy seger. Czy to zabezpieczenie ma numer części? Aha i kolejne pytanie, który czujnik odpowiada za wskazanie temperatury na liczniku. Tak jak wspominałem u mnie pokazuje niedogrzany silnik - wskazówka podnosi się do pewnego momentu i na tym pozostaje, mimo, ze silnik gorący. |
Autor: | bigos1966 [ czwartek, 27 czerwca 2019, 00:36 ] |
Tytuł: | Re: Wentylatory chłodnicy. |
Widzisz, niekiedy ten 1% okazuje się trafiony. Dobrze że sprawne są wentylatory. Czujnik który odpowiada wskazywanie temperatury na wskaźniku to G62 https://t4-wiki.de/wiki/Geber_G62_(K%C3%BChlmitteltemperatur) . |
Autor: | eljot85 [ czwartek, 27 czerwca 2019, 06:35 ] |
Tytuł: | Re: Wentylatory chłodnicy. |
Dzięki za podpowiedź. Czyli to jeden z dwóch czujników na trójniku (króćcu) wchodzącym do bloku. W tym wypadku ten widoczny z góry. Dzisiaj spróbuję dobrać zapinkę do wentylatora i działam dalej. Pozdrawiam. |
Autor: | bigos1966 [ czwartek, 27 czerwca 2019, 07:44 ] |
Tytuł: | Re: Wentylatory chłodnicy. |
Żeby sprawdzić czy zegary i instalacja jest dobra, wypnij wtyczkę czujnika G62 i do wtyczki wepnij potencjometr do 7kom. Regulując tym potencjometrem, zegar powinien chodzić w pełnym zakresie temperatur. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |