T4-forum.pl
https://www.t4-forum.pl/

ABC tempomatu w TDI
https://www.t4-forum.pl/viewtopic.php?f=16&t=2167
Strona 1 z 3

Autor:  grzesiex [ niedziela, 15 maja 2011, 22:53 ]
Tytuł:  ABC tempomatu w TDI

Post ten skierowany jest do użytkowników T-4 TDI, którzy w prosty i tani sposób chcieliby wyposażyć swe auto w tempomat i dla których nie ma znaczenia fakt, ¿e sterowanie funkcjami tempomatu odbywać się będzie bez udziału oryginalnej manetki.
Opisane rozwiązanie zostało zastosowane i sprawdzone w aucie T-4 TDI ACV oraz w passacie B5 TDI z silnikiem AHU (oczywiście szkice schematów elektrycznych dotyczą wyłącznie T4 TDI z silnikiem ACV). Do poszukiwań alternatywnego sterowania funkcją tempomatu kilka lat temu skłonił mnie jak to zwykle bywa przypadek. Otóż miałem styczność z dwoma Passatami B5, oba TDI wyposażone w identyczny 90 konny silnik AHU – jeden z nich z fabrycznym tempomatem, sterowanym przełącznikami w manetce kierunkowskazów, drugi pozbawiony był tego udogodnienia. I tu rodzi się pytanie: Jeżeli sterowanie obrotami silnika odbywa się przy użyciu wyłącznie elektroniki – a tak jest w TDI, to jest bardzo prawdopodobne, że tempomat nie powinien być skomplikowany – co też po analizie schematu elektrycznego Passata okazało się prawdą.
Po zakupie multivana także i T4 TDI w sposób tutaj opisany został wyposażony w układ tempomatu. Jak można zauważyć na schemacie elektrycznym:

http://www.t4-wiki.de/wiki/images/Elekt ... d_1996.jpg

manetkę tempomatu widoczną na schemacie jako E45 w T4 TDI pozostałymi elementami instalacji elektrycznej za pośrednictwem czteropinowej kostki T4f łączą 4 przewody. Złącze T4f we wspomnianym T4 TDI wygląda tak:

Obrazek

Przewód czarno-niebieski zajmujący pin numer jeden we wtyczce T4f i oznaczony na schemacie T4f /1 to zasilanie układu włączników (+12V obecne po włączeniu stacyjki zacisk 15), pozostałe trzy prowadzą bezpośrednio do komputera sterującego pracą silnika widocznym na schemacie jako J248. Obecność +12V na przewodzie czarnym zajmującym pin numer cztery we wtyczce T4f i oznaczonym na schemacie T4f /4 włącza układ tempomatu w stan gotowości – funkcja włącz / wyłącz. Podanie +12V na przewód czerwono-żółty zajmujący pin numer trzy we wtyczce T4f i oznaczonym na schemacie T4f /3 działa jak przycisk SET (oznaczenie z oryginalnej manetki), czyli służy do zachowania i utrzymania zadanej prędkości jazdy, ponadto w trakcie jazdy z zapamiętaną prędkością można ją zwiększyć bez użycia pedału gazu – wystarczy wcisnąć i przytrzymać przycisk SET tak długo, aż zostanie osiągnięta docelowa prędkość. Podanie +12V na przewód niebieski zajmujący pin numer dwa we wtyczce T4f i oznaczonym na schemacie T4f /2 działa jak przycisk RES (oznaczenie z oryginalnej manetki), czyli powoduje ponowne osiągnięcie uprzednio zapamiętanej prędkości, która mogła zostać utracona wskutek chwilowego wyłączenie układu tempomatu po użyciu pedału hamulca bądź sprzęgła.
Istnieje wiele możliwości samodzielnego wykonania zespołu przycisków sterujących pracą tempomatu – zamieszczę tu opis kilku najłatwiejszych rozwiązań. Podczas konstruowania układu przycisków pamiętać należy, iż te realizujące funkcje SET i RES powinny być monostabilne, normalnie otwarte (działające tak jak na przykład przycisk klaksonu), natomiast przycisk włącz / wyłącz bistabilny, normalnie otwarty (działający tak jak na przykład włącznik świateł). Dla lepszego zobrazowania posłużę się linkami do stron wysyłkowego sklepu oferującego bardzo szeroką gamę produktów elektronicznych http://www.tme.pl. W trakcie przeglądania oferty sklepu pomocny może się okazać sposób oznaczania konfiguracji styków przełączników.
Najprostsza konstrukcje przedstawia schemat ponizej:

Obrazek

Przełącznik A włącza układ tempomatu - zastosować można tu na przykład taki włącznik PS-05/B
Przycisk B sluzy jako RES, przycisk C natomiast jako SET - tu pasować mogą takie przyciski PS-06B-MONO

Modyfikacje opisanego powyżej schematu stanowi ten widoczny poniżej:

Obrazek

Przełącznik A włącza układ tempomatu - zastosować można tu na przykład taki klawisz AE-C1500ABBB bądź wlacznik dźwigniowy 7101P3YZQE. Do sterowania funkcjami SET i RES - przełącznik B można zastosować taki klawisz AE-C1522ABAAA lub taki przełącznik dźwigniowy 7105SYZQE.

Układ sterowania tempomatem we wspomnianym T4 został zbudowany w sposób bardziej skomplikowany - to co jest widoczne wygląda tak:

Obrazek

a to co wewnątrz przedstawia schemat:

Obrazek

Przycisk A włącza układ tempomatu, a następnie steruje funkcją SET, przycisk B służy jako przycisk RES. Układ sterujący przedstawia się bardzo estetycznie i jest wygodny w użyciu - zostały tu zastosowane podobne przyciski . Rozwiązanie to ma jednak niewielką wadę - w odróżnieniu od sposobów opisanych powyżej wyłączenie tempomatu podczas jazdy dokonać można tylko poprzez naciśnięcie pedału hamulca bądź sprzęgła (w rozwiązaniach powyżej można tego dokonać również przełącznikiem włącz / wyłącz).

Po dokonaniu instalacji należy dokonać aktywacji tempomatu w ECU silnika kodem 11463.

Podobne rozwiązania:
klik w golfie.
klik w T4.
klik - w T4 z oryginalną manetką.

Przed próbą zastosowania opisanego rozwiązania w praktyce proszę przeanalizować schematy elektryczne właściwe dla danego modelu auta i upewnić się, że zamieszczone szkice schematów elektrycznych zgadzają się ze stanem faktycznym w Waszym aucie.

Autor:  Kenobi [ piątek, 1 lipca 2011, 21:17 ]
Tytuł:  Re: ABC tempomatu w TDI

po dzisiejszym montażu dodam jeszcze od siebie, że pomimo iż w moim roczniku 2001 jest różnica w niektórych kolorach kabli w kostce za skrzynką bezpieczników oraz manetka oryginalna ale nie wiem z którego roku to zasada przy takim montażu jest taka ( jeśli ktoś by nie miał oryginalnej wiązki ):
pin nr 1 w kostce za bezpiecznikami odpowiada pinowi nr 1 w kostce manetki, 2=2 itd.

Autor:  konrado76 [ poniedziałek, 19 maja 2014, 23:58 ]
Tytuł:  aktywacja tempomatu

Witam mam pytanie.zakupilem na ebay zestaw tempomatu z kablami zamontowałem i podłączyłem została aktywacja i tu problem.byłem w trzech warsztatach i powiedzieli mi że tylko w autoryzowantj servisie vw mogę to zrobić bo oni nie mają takiej opcji w swoich komputerach.tu w austrii nawet nie jadę do vw bo cena aktywacji będzie napewno kosmiczna.czy macie jakieś rady jak mogę to aktywowac.

Autor:  Probe041 [ wtorek, 20 maja 2014, 00:43 ]
Tytuł:  Re: aktywacja tempomatu

http://t4-wiki.de/wiki/Geschwindigkeits ... ischaltung

Autor:  konrado76 [ wtorek, 20 maja 2014, 06:42 ]
Tytuł:  Re: aktywacja tempomatu

mogę to zrobić na obojętnie jakim kompie diagnostycznym?

Autor:  motoria [ wtorek, 20 maja 2014, 10:02 ]
Tytuł:  Re: aktywacja tempomatu

na VCDS działa .

Autor:  Probe041 [ wtorek, 20 maja 2014, 11:52 ]
Tytuł:  Re: aktywacja tempomatu

Archaiczny laptop, kabel kkl usb za 20 zł i vag com 3.11 wystarczy w zupełności :-D

Autor:  konrado76 [ piątek, 23 maja 2014, 15:48 ]
Tytuł:  Re: aktywacja tempomatu

Zrobione dzięki wszystko działa. Zrobiłem według info z linku <yes>

Autor:  paulstaszkiewicz [ czwartek, 19 czerwca 2014, 07:51 ]
Tytuł:  Re: ABC tempomatu w TDI

Witam, a jak się sprawa ma w 1.9 td?

Autor:  Probe041 [ czwartek, 19 czerwca 2014, 20:45 ]
Tytuł:  Re: ABC tempomatu w TDI

paulstaszkiewicz napisał(a):
Witam, a jak się sprawa ma w 1.9 td?
viewtopic.php?p=56720#p56720

Autor:  herman [ sobota, 12 lipca 2014, 08:03 ]
Tytuł:  Re: ABC tempomatu w TDI

Najpierw słownik ;) : są trzy rodzaje przełączników
1. włącz/wyłącz - włącza i wyłącza tempomat;
2. set - ustawia prędkość obrotową silnika (włącza jazdę na tempomacie);
3. reset - resetuje tempomat (wyłącza ustawioną prędkość obrotową tempomatu);
Nie mogę znaleźć powodu, dla którego powinien być przełącznik nr 1 (włącz/wyłącz). Skoro mam włączony tempomat w systemie to ustalam działanie przyciskiem set (nr 2), a wyłączam reset (nr 3). Przy załączonym tempomacie (nie mam przełącznika nr 1, tempomat włączony cały czas) jest jakieś działanie, które może mi przeszkadzać w normalnej jeździe (np po mieście) ?

Autor:  Probe041 [ sobota, 12 lipca 2014, 08:26 ]
Tytuł:  Re: ABC tempomatu w TDI

RES od restore a nie od reset

Autor:  herman [ sobota, 12 lipca 2014, 08:54 ]
Tytuł:  Re: ABC tempomatu w TDI

Co za różnica ? Restore - czyli przywróć, skoro set to ustaw, restore przywraca stan sprzed ustawienia czyli wyłącza. Bardziej mnie interesuje czy jest potrzebny ten przełącznik załącz/wyłącz i dlaczego ?

Autor:  Probe041 [ sobota, 12 lipca 2014, 10:07 ]
Tytuł:  Re: ABC tempomatu w TDI

RES przywraca poprzednio ustawioną prędkość za pomocą SET a nie wyłącza tempomatu.

Jak robisz to bez ori manetki to nie musisz wyłącznika robić, będzie to działać

Autor:  herman [ sobota, 12 lipca 2014, 13:56 ]
Tytuł:  Re: ABC tempomatu w TDI

To, że będzie działać to wiem, bo tak mam zrobione. Właściwie to mam TYLKO knefel set.
Pytanie brzmi: po co zrobili włącz/wyłącz tempomat ? Nastawa wyłącza się po wciśnięciu sprzęgła lub hamulca więc nie widzę potrzeby instalowania wyłącznika dodatkowego.
Postaram się wyrazić precyzyjniej. Tempomat dajmy na to: kontroluje temperaturę silnika i przy pomocy sprzężenia zwrotnego potrafi ustalić optymalne warunki jazdy, tempomat wyłącza hamowanie silnikiem przy zjeździe, na tempomacie jest inna reakcja na pedał gazu itp. Pytam: CZY JEST JAKIŚ POWÓD, DLA KTÓREGO POWINIENEM WYŁĄCZAĆ (patrz pkt 1 - nie chodzi o przycisk "set") TEMPOMAT PODCZAS JAZDY PO MIEŚCIE ? Czy fakt, że cały czas będę miał włączony tempomat ma wpływ na jakiekolwiek warunki jazdy bez ustalonej prędkości ?
Nie wiem czy pytanie jest zrozumiałe, patrz mój post ze słownikiem - wł/wył pkt1, set to nie jest wł/wył, bo cały czas próbujesz mi tłumaczyć coś co już mam i działa, a ja chcę znać wszystkie zależności od tempomatu. Po coś chyba zrobili przełącznik wyłaczający tempomat ?

Autor:  mikoli [ sobota, 12 lipca 2014, 18:26 ]
Tytuł:  Re: ABC tempomatu w TDI

herman napisał(a):
Pytanie brzmi: po co zrobili włącz/wyłącz tempomat ? Nastawa wyłącza się po wciśnięciu sprzęgła lub hamulca więc nie widzę potrzeby instalowania wyłącznika dodatkowego.
A jak nie zadziała czujnik sprzęgła czy tam hamulca <38>
herman napisał(a):
Postaram się wyrazić precyzyjniej. Tempomat dajmy na to: kontroluje temperaturę silnika i przy pomocy sprzężenia zwrotnego potrafi ustalić optymalne warunki jazdy, tempomat wyłącza hamowanie silnikiem przy zjeździe, na tempomacie jest inna reakcja na pedał gazu itp.
Tempomat nie kontroluje żadnych parametrów silnika poza prędkością pojazdu, nie optymalizuje jazdy, tylko za wszelką cenę stara się utrzymać zadaną prędkość, poprzez przyśpieszanie, a jak trzeba to hamowanie silnikiem.
Na tempomacie reakcja na gaz jest podobna jak i bez tempomatu z tym że ten działa dopiero od pewnego momentu w zależności jak mamy obciążony silnik.
herman napisał(a):
Pytam: CZY JEST JAKIŚ POWÓD, DLA KTÓREGO POWINIENEM WYŁĄCZAĆ (patrz pkt 1 - nie chodzi o przycisk "set") TEMPOMAT PODCZAS JAZDY PO MIEŚCIE ?
Jeżeli skręcasz hamując silnikiem i niechcący wciśniesz set, to cię trochę może pociągnąć i nie wyrobisz :lol:

Autor:  flukem [ sobota, 12 lipca 2014, 22:12 ]
Tytuł:  Re: ABC tempomatu w TDI

Osobiście nigdy nie wyłączam tempomatu i nigdy nie miałem z tego powodu problemów. Aż do momentu jak użyczyłem auta koledze i ten w mieście omyłkowo go aktywował. .. skończyło się na strachu i hamowaniu na styk. Od tej pory zawsze robię off jak ktoś wsiada za kółko. Na szczęście jest to rzadkość. Ja zrobił bym opcje załącz/wyłącz.

Autor:  herman [ niedziela, 13 lipca 2014, 09:27 ]
Tytuł:  Re: ABC tempomatu w TDI

mikoli napisał(a):
Jeżeli skręcasz hamując silnikiem i niechcący wciśniesz set, to cię trochę może pociągnąć i nie wyrobisz

Nie jeździłeś sportowo samochodem ;) ? Przedni napęd i 4x4 - ściągam nogę z gazu przed zakrętem, a w łuku dodaję gazu. Wchodzę (bez ścinania) w zakręt szybciej niż policja pościgówką ;) (sprawdzone). Z nadsterownością sobie radzę, nie radzę sobie z podsterownością.
Niechcący nie wcisnę set, bo mam ukryty knefel tempomatu.

mikoli napisał(a):
A jak nie zadziała czujnik sprzęgła czy tam hamulca

To zadziała układ regulacji kiedy wcisnę sprzęgło i prędkość spadnie, a nie będzie reakcji na obroty silnika - wiele wariantów już przećwiczyłem, potem jest jeszcze wyłączenie zapłonu, a jak wszystko zawiedzie to piątka i hamulec. Z innej beki: a jak nie zadziała przycisk wyłącz tempomat ? :D

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. O to właśnie mi chodziło. Przycisk on/off uważam za zbędny i został zwarty na krótko.

Autor:  Johnny [ środa, 13 sierpnia 2014, 22:24 ]
Tytuł:  Re: ABC tempomatu w TDI

Dzisiaj zamontowałem u siebie tempomat, posiłkując się zalinkowanym tutaj tematem z forum golfa. Tak się miło złożyło, że była tam również poruszona kwestia pozbycia się błędu 00625 (brak odczytu prędkości pojazdu), który u mnie występował i z którym tempomat by nie działał. A tak udało mi się go pozbyć i w końcu komputer pokazuje 0 błędów.

A sam tempomat super sprawa, bardzo użyteczny bajer. Zwłaszcza za 15zł :D No i w ogóle kurde, decyzja ze swapowaniem na TDI to była najlepsza rzecz jaką mogłem zrobić ;)

Autor:  Leszek-podróżnik [ czwartek, 29 marca 2018, 09:37 ]
Tytuł:  Re: ABC tempomatu w TDI

Jestem zmotywowany żeby też u siebie się tym zająć. Gdyby ktoś tu był gotowy do jakiejś mniej lub bardziej odpłatnej pomocy w tym zakresie i byłby z okolic Górnego Śląska to byłbym wdzięczny za kontakt..

Strona 1 z 3 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/