T4-forum.pl

Forum dyskusyjne posiadaczy i sympatyków VW Transportera T4!


Teraz jest piątek, 29 marca 2024, 08:06

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 2 lutego 2022, 21:06 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 6 stycznia 2012, 14:41
Posty: 4564
Lokalizacja: Kraków
opis: GRUPA MAŁOPOLSKA sekcja "STARE WYGI"
model: Transporter
silnik: ACV + AJT

Podziękował: 301 razy
Pomógł: 744 razy
Wymiana (i naprawa) wentylatora nadmuchu wnętrza (miękka deska, bez klimatyzacji)

Aby wymienić wentylator należy najpierw go mieć.
Ja miałem wątpliwości jaki wentylator zakupić, więc najpierw go zdemontowałem.
Mój oryginalny wentylator ma nr VW 701 819 021B a wyprodukowała go firma Valeo.
Działał 22 lata i mu się w końcu znudziło.
Wygląda tak:

Załącznik:
001.jpg


Należy zwrócić uwagę przed zakupem by miał właśnie taką obudowę silnika i talerz mocujący, gdyż do wersji z klimatyzacją jest inny.

Średnica turbiny wentylatora 146mm

Ja jestem szczęściarzem, bo wujek Cyklon miał u siebie właśnie taki i pożyczył mi go do czasu montażu klimy.


Zaczynamy.

1. Zdemontować górny schowek pasażera.
Ja jestem tym szczęśliwcem, który ma właśnie taki schowek. Jak jest Airbag - należy go zdemontować. Jak jest zaślepka - należy ją zdemontować.

Jak zdemontować schowek pokazane jest w tym temacie:
viewtopic.php?f=16&t=7184

2. Zdemontować prawą kratkę nawiewu.
Aby ją zdemontować należy plastikową szpatułką podważyć z lewej strony tak, by można było ją lekko pociągnąć do siebie, następnie to samo z prawej strony i kratka wyjęta.
Następnie śrubokrętem krzyżakowym odkręcić śrubkę widoczną u dołu (na zdjęciu oznaczoną zieloną strzałką) a górne dwa zaczepy (na zdjęciu oznaczone czerwonymi strzałkami) nacisnąć w dół. Wyjąć ramkę kratki z otworu w desce.
Można pomóc sobie plastikową szpatułką i drugą ręką wsadzoną w otwór po zdemontowanym schowku pasażera.

Załącznik:
002.jpg


3. Jak już mamy zdemontowany schowek i kratkę nawiewu czas zdemontować kanał powietrzny. Ten w skarpecie. Na zdjęciu oznaczony zieloną strzałką.
Kanał jest plastikowy i składa się z trzech części łączonych ze sobą na wcisk. Najwygodniej będzie najpierw go podzielić na segmenty a dopiero później wyjąć.
Czerwoną strzałką zaś zaznaczony jest nasz pacjent: wentylator nadmuchu wnętrza.

Załącznik:
003.jpg


4. Odsłaniamy wentylator odchylając piankę (gąbkę), a następnie rozpinamy wtyczkę.
W tym momencie warto sprawdzić czy w wiązce jest w ogóle prąd, bo może się okazać, że prądu nie ma i usterki należy szukać gdzie indziej.
Kluczyk w stacyjkę, w pozycję zapłon i przełącznikiem nadmuchu prędkość maksymalna.


Aby wypiąć talerz wentylatora należy podważyć płaskim śrubokrętem lub plastikową szpatułką zaczep (oznaczony na zdjęciu zieloną strzałką) a następnie przekręcić cały talerz zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Załącznik:
004.jpg


Załącznik:
005.jpg


Dla tych, którzy na komunię dostali zegarek elektroniczny - góra w prawo, dół w lewo.


I wentylator wyjmujemy do siebie.

5. I teraz najtrudniejsza rzecz, bo trzeba go wyjąć z czeluści deski rozdzielczej, a otwór mały, a wentylator duży.

Ja zrobiłem to w ten sposób, że przesunąłem wentylator w prawo, obróciłem go wirnikiem do dołu i w tej pozycji przesunąłem na środek otworu po schowku pasażera.
Następnie rozchylając górną krawędź otworu w desce wyjąłem całość w tej pozycji:

Załącznik:
006.jpg


6. Równie opornie poszło włożenie nowego wentylatora, ale udało się.
Przed włożeniem dobrze jest sprawdzić jego działanie podpinając najpierw wiązkę.

7. Resztę klamotów złożyć do kupy.

Powodzenia! <england>


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


_________________
Obrazek



Za ten wpis autor rafflex podziękowali: 3 Adampio (czwartek, 3 lutego 2022, 14:51) • Probe041 (czwartek, 3 lutego 2022, 19:38) • Ropniak (czwartek, 3 lutego 2022, 19:49)
  Statystyki: 13.64%
Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 7 lutego 2022, 21:59 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 6 stycznia 2012, 14:41
Posty: 4564
Lokalizacja: Kraków
opis: GRUPA MAŁOPOLSKA sekcja "STARE WYGI"
model: Transporter
silnik: ACV + AJT

Podziękował: 301 razy
Pomógł: 744 razy
Naprawa

Może warto pokusić się o naprawę wentylatora.
W zasadzie naprawa polegać będzie na wymianie szczotek, gdy stare są już całkiem zużyte.
Inna usterka (o czym na końcu) będzie raczej nieopłacalna.

Zaczynamy.

1. Wykręcić trzeba na początek dwie śrubki trzymające silnik w obudowie.

Załącznik:
001.jpg


2. Po odkręceniu śrubek wysunąć silnik wentylatora (wraz z turbiną) z obudowy

Załącznik:
002.jpg


3. Zablokować wirnik tak, by się nie obracał podczas gdy będziemy ściągać turbinę. (Ja użyłem do tego dwóch inbusów).

Załącznik:
003.jpg


4. Następnie trzeba ściągnąć turbinę z osi wentylatora. Wsadzona jest na wcisk, bez żadnego kleju, nakrętki czy innego mocowania. Ostrożnie, żeby jej nie połamać, ściągamy kręcąc lewo-prawo.

Załącznik:
004.jpg


5. Odpinamy z zaczepu kabelek i "sprężynkę"

Załącznik:
005.jpg


6. Następnie odpinamy z zaczepu sprężynkę dociskającą szczotkę do wirnika.

Załącznik:
006.jpg


7. Tak wygląda szczotka i jej podłączenie. Jak widać szczotka jest jeszcze całkiem dobra, więc przyczyną awarii wentylatora nie było jej zużycie.

Załącznik:
007.jpg


8. Te same czynności wykonujemy dla drugiej szczotki, bo druga też jest po przeciwnej stronie wirnika.

9. Odpinamy mocowanie przewodów od odbudowy. Należy wypiąć zaznaczony zaczep i wyjąć spinkę z obudowy

Załącznik:
008.jpg


10. Zdemontowane okablowanie wraz ze szczotkami. Jak widać obydwie szczotki są w porządku.
Gdyby okazało się, że są zużyte należy je wymienić.

Załącznik:
009.jpg


11. W moim przypadku okazało się, że uszkodzone jest uzwojenie wirnika, więc naprawa okazała się nieopłacalna.

Załącznik:
010.jpg


Jak sprawdzić wirnik pokazano tu: https://washerhouse.com/3/pl/5260-polna ... telja.html


Gdyby okazało się że masz starszy model wentylatora, zerknij na Wiki: https://www.t4-wiki.de/wiki/Gebl%C3%A4s ... #Reparatur

(link dzięki Probe041) <england>


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


_________________
Obrazek



Za ten wpis autor rafflex podziękowali: 3 Kenobi (poniedziałek, 5 grudnia 2022, 15:06) • Probe041 (wtorek, 8 lutego 2022, 00:25) • słowik (wtorek, 8 lutego 2022, 10:03)
  Statystyki: 13.64%
Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  

Administracja t4-forum.pl nie ponosi odpowiedzialnosci za tresci wypowiedzi zamieszczanych przez uzytkownikow Forum.
Forum uruchomione w dniu: niedziela, 11 kwietnia 2010, 09:52.
Powered by phpBB