T4-forum.pl

Forum dyskusyjne posiadaczy i sympatyków VW Transportera T4!


Teraz jest wtorek, 4 sierpnia 2020, 22:41

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 72 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany postNapisane: wtorek, 22 września 2015, 20:44 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 6 stycznia 2012, 14:41
Posty: 4280
Lokalizacja: Kraków
opis: GRUPA MAŁOPOLSKA sekcja "STARE WYGI"
model: T4 Mixt vel Bestel
silnik: 2.5 TDI ACV>102KM

Podziękował: 263 razy
Pomógł: 445 razy
Wymiana małych zacisków hamulcowych (tarcze 282mm)
na duże zaciski hamulcowe (tarcze 313mm)
na przykładzie VW T4 po lifcie rok 2000 długi przód, silnik ACV.

Obrazek

Obrazek

Zebrałem informacje dzięki nieocenionej pomocy naszych kolegów:

chemik211,
Probe041,
dariuspolo,
barti87,

i innych, którzy pisali w tym temacie:
viewtopic.php?p=52140

Zaczerpnąłem również informacje z poniższych stron:
http://www.vwbuswiki.de/index.php/Umbau ... Anlage_1LB
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?p=1534082
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=186403

___________________________
Do wymiany będą potrzebne:

Jarzma zacisku hamulcowego - 2 szt (etka:7M3615125) (5N0615125A) (1K0615125E)
Obrazek

Śruby mocujące zacisk do zwrotnicy M18x1,5x48 - (etka: N90911802) - 4szt
Obrazek

Kompletny zacisk hamulcowy prawy: ATE 7M3106A (820) - 1szt (etka: 7M3615124)
Obrazek


Kompletny zacisk hamulcowy lewy: ATE 7M3105A (819) - 1szt (etka: 7M3615123)
Obrazek


Zaciski takie montowane były seryjnie w autach wyposażonych w mocniejszy silnik. Na przykłąd 2,5 TDI AXG (151 KM).
Jednak zaciski są te same, które występują w autach Ford Galaxy, Seat Alhambra, VW Sharan MK2 z silnikiem 2.8 V6
dlatego proponuję zakupić używane w dobrym stanie za małe pieniądze albo od T4 albo od Sharana właśnie.
Gdyby ktoś szukał na portalach aukcyjnych, to w szukajce oprócz oczywistego zwrotu "zacisk sharan" czy "zacisk galaxy"
dobrze jest wpisać "zwrotnica sharan" i popatrzeć na zdjęcia. Potem dzwonić do sprzedawcy i pytać o sam zacisk.
Zaciski wyglądają charakterystycznie i nie można ich pomylić z innymi.
Obrazek
Ważne jest by były to zaciski z numerami 819 i 820, gdyż Prawy i Lewy różnią się między sobą.
Ważne jest też, by zaciski były kompletne, czyli zwrócić uwagę aby miały przykręcony
metalowy przewód hamulcowy razem z blaszką mocującą, choć te elementy pasują od małych zacisków.
Duże zaciski są, podobnie jak małe, jedno-tłoczkowe. Tłoczek jest tej samej średnicy co w małym zacisku.

Tarcze hamulcowe średnicy 313 mm - 2szt (etka: 7M3615301) 313mmx26mm 5/112
Na przykład takie:
Obrazek
lub innych producentów:
ATE : 24012601191
BOSCH : 0986478296


Klocki hamulcowe ze wskaźnikiem zużycia do hamulca tarczowego (etka: 7M3698151A) - 1 komplet (4sztuki)
Jeśli nie mamy w aucie instalacji do czujników zużycia klocków, można nabyć
klocki bez wskaźnika zużycia lub po prostu obciąć kabelek z wtyczką.
Obrazek

Felgi, które po zmianie zacisków na większe będziecie w stanie założyć tak, by zacisk na to pozwolił.
O felgach 15-calowych można zapomnieć.
Oryginalne stalowe felgi VW, które pasują na duże zaciski mają rozmiar 7Jx16H2 ET49.
Pasują również felgi VW 6Jx16H2 ET53, stosowane między innymi w T4 jak również w Sharanie, z tym, że koła z tymi felgami są bardziej schowane w nadkolach, bo i szerokość felgi jest mniejsza i ET jest większe.

Obrazek
Wśród felg aluminiowych jest zdecydowanie większy wybór.
Nie zapomnijcie również o kole zapasowym, gdyż w przypadku przebicia opony przedniego koła
może być problem ze zmianą w warunkach polowych.
____________________
Potrzebne narzędzia:
- Podnośnik (lewarek)
- Klucz do kół
- Zestaw kluczy (demontaż i montaż zacisku, odpowietrzenie hamulców itp)
- Klucz imbusowy 7mm i 6mm
- Szczypce (kombinerki)
- Śrubokręt płaski
- Rozwiertaki lub wiertarka z wiertłem 18mm
- Szmatka, szczotka druciana, papier ścierny, smar miedziany, płyn czyszczący
- Płyn hamulcowy

____________
Czynności:

1. Podnieść samochód i zdemontować koło.

2. Zdemontować zacisk hamulcowy.
Opis kolejności prac tu:
http://t4-wiki.de/wiki/Vorderradbremse_(ATE_FN3)(hamulce ATE FN3)
lub tu:
http://t4-wiki.de/wiki/Vorderradbremse_(Lucas_C54)(hamulce Lucas C54)
lub tu:
FILMIK 1
FILMIK 2

3. Najważniejsza część - rozwiercanie otworu na śruby mocujące jarzmo zacisku.

Można to zrobić na dwa sposoby: wiertłem lub rozwiertakami.
Należy powiększyć otwór w zwrotnicy tak, by weszła w niego swobodnie śruba M18,
zwracając uwagę by nowy, większy otwór był współosiowy do otworu powiększanego.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

4. Zamocować jarzmo na duży zacisk i dużą tarczę.
Obrazek

5. Zamocować nowy zacisk.
Obrazek

6. Odpowietrzyć hamulce.

7. Założyć koło.

____________
Uwagi:

Zmiana na większe hamulce znacznie poprawia skuteczność hamowania.
Opinia ta poparta jest przez osoby, które dokonały tego zabiegu, między innymi: Cyklon, Probe041, chemik211.
Polecam ten zabieg każdemu, kto uważa że czegoś brakuje podczas hamowania.
Polecam zwłaszcza tym, którzy "podkręcają" moc silnika w swoim aucie.

Orientacyjne koszty:
Kompletne zaciski z jarzmami, śrubami + tarcze i klocki (używane) - 400,00zł
Regeneracja i montaż dużych zacisków - 300,00zł
Felgi stalowe 16 cali 4 sztuki (odnowione) - 400,00zł
Felga na koło zapasowe (używana) - 90,00zł
Opona na koło zapasowe (używana) - 135,00zł
Komplet nowych opon zimowych - od około 1000,00zł
RAZEM: 2400,00

Oczywiście zastrzeżenie, że miałem już felgi 17-calowe z oponami letnimi, więc ten wydatek mi odpadł.
Można zrobić cały zabieg taniej, ale można też drożej. To moim zdaniem takie średnie koszty.

Jeśli macie jakieś uwagi lub propozycje, to proszę o uwagi - uzupełnię lub poprawię instrukcję.


_________________
Obrazek


Ostatnio edytowano środa, 7 września 2016, 22:55 przez rafflex, łącznie edytowano 13 razy


Za ten wpis autor rafflex podziękowali: 9 chajny (czwartek, 24 września 2015, 02:34) • chemik211 (wtorek, 22 września 2015, 21:16) • Cyklon (środa, 23 września 2015, 06:05) • kriss (środa, 23 września 2015, 15:55) • kurol (wtorek, 22 września 2015, 20:48) • niebieski-n2 (środa, 23 września 2015, 06:02) • pittrans (środa, 2 października 2019, 20:23) • Probe041 (wtorek, 22 września 2015, 21:39) • xxxkamil (wtorek, 22 września 2015, 21:18)
  Statystyki: 42.86%
Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: wtorek, 22 września 2015, 21:24 
Offline
nadteczkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 30 marca 2013, 23:27
Posty: 1223
Lokalizacja: ESI
model: Zwykły TRANSPORTER
silnik: 2.5 TDI ACV

Podziękował: 69 razy
Pomógł: 100 razy
Taka mała uwaga, klocki z czujnikiem zużycia jeśli teczka posiada takie ,,udogodnienie" , jesli nie to takie same klocki tylko bez czujników. Choć swoją drogą klocki z czujnikiem są tańsze od tych bez czujnika, więc można kupić z czujnikiem tansze i odciąć kabelki. :)



Za ten wpis autor xxxkamil podziękował: rafflex (środa, 23 września 2015, 07:31)
  Statystyki: 4.76%
Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: wtorek, 22 września 2015, 21:28 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 6 stycznia 2012, 14:41
Posty: 4280
Lokalizacja: Kraków
opis: GRUPA MAŁOPOLSKA sekcja "STARE WYGI"
model: T4 Mixt vel Bestel
silnik: 2.5 TDI ACV>102KM

Podziękował: 263 razy
Pomógł: 445 razy
Tak, zgadza się. Nie mam wielkiego rozeznania, ale w hurtowniach motoryzacyjnych królują klocki z czujnikiem, właśnie ze względu na cenę. :D


_________________
Obrazek


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: wtorek, 22 września 2015, 23:22 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:37
Posty: 11611
Lokalizacja: DW
opis: Artur
model: T4
silnik: 2.0 TDI VP
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 294 razy
Pomógł: 758 razy
To ja może dopiszę dla zainteresowanych aby zwrócić uwagę aby kupowane zaciski miały przykręcony metalowy przewód hamulcowy razem z blaszką mocującą. Ja na to nie zwróciłem uwagi i trzeba było kombinować z przewodami od starych zacisków. ;-)


_________________
Nie pomagam na PW. Masz problem szukaj/pisz na forum



Za ten wpis autor Probe041 podziękował: rafflex (środa, 23 września 2015, 07:31)
  Statystyki: 4.76%
Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 23 września 2015, 06:58 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:44
Posty: 4066
Lokalizacja: Kraków
model: T4
silnik: 2,5B AET
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 46 razy
Pomógł: 130 razy
Ale na szczęście ze starego zacisku pasuje blaszka i przewód


_________________
Bandyci Mogą Wszystko
Pamiętaj ,ze gaz niszczy silniki ,ale tylko tym ,którzy go nie maja :mrgreen:
"Nie dyskutuj z idiotą, sprowadzi cie do swojego poziomu a później pokona doświadczeniem..."



Za ten wpis autor chemik211 podziękował: rafflex (środa, 23 września 2015, 07:31)
  Statystyki: 4.76%
Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 23 września 2015, 07:26 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 6 stycznia 2012, 14:41
Posty: 4280
Lokalizacja: Kraków
opis: GRUPA MAŁOPOLSKA sekcja "STARE WYGI"
model: T4 Mixt vel Bestel
silnik: 2.5 TDI ACV>102KM

Podziękował: 263 razy
Pomógł: 445 razy
Uwagi dopisałem do pierwszego posta.


_________________
Obrazek



Za ten wpis autor rafflex podziękował: vwyogi (środa, 23 września 2015, 11:25)
  Statystyki: 4.76%
Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 23 września 2015, 11:25 
Offline
nadteczkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 9 maja 2013, 15:26
Posty: 1369
Lokalizacja: Olsztyn
opis: 2.8 V6
model: Caravelle Business
silnik: AMV

Podziękował: 25 razy
Pomógł: 64 razy
rafflex lux robota, dawno nie widziałem tak precyzyjnego manuala <brawo>


_________________
w garażu:
VW T4 2001 Caravelle Business V6
VW 1979 1303 cabrio 1915ccm 125KM
VW LT35 2001 2.5TDI max wyposażony
Sprinter 312D 1998 Westfalia James Cook


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 23 września 2015, 13:52 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 6 stycznia 2012, 14:41
Posty: 4280
Lokalizacja: Kraków
opis: GRUPA MAŁOPOLSKA sekcja "STARE WYGI"
model: T4 Mixt vel Bestel
silnik: 2.5 TDI ACV>102KM

Podziękował: 263 razy
Pomógł: 445 razy
vwyogi napisał(a):
rafflex lux robota, dawno nie widziałem tak precyzyjnego manuala <brawo>

Dzięki :D


_________________
Obrazek


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 23 września 2015, 20:56 
Offline
podteczkownik raczkujący
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 26 lutego 2013, 03:13
Posty: 129
opis: T4 od podstaw ???
model: T4
silnik: 2.5 AHY

Podziękował: 3 razy
Pomógł: 3 razy
Czy zaciski pod tarcze 313mm sa dalej 1-tłokowe?


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 23 września 2015, 20:59 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:37
Posty: 11611
Lokalizacja: DW
opis: Artur
model: T4
silnik: 2.0 TDI VP
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 294 razy
Pomógł: 758 razy
Tak


_________________
Nie pomagam na PW. Masz problem szukaj/pisz na forum


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 23 września 2015, 21:23 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:44
Posty: 4066
Lokalizacja: Kraków
model: T4
silnik: 2,5B AET
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 46 razy
Pomógł: 130 razy
I mają taką samą średnice tłoczki


_________________
Bandyci Mogą Wszystko
Pamiętaj ,ze gaz niszczy silniki ,ale tylko tym ,którzy go nie maja :mrgreen:
"Nie dyskutuj z idiotą, sprowadzi cie do swojego poziomu a później pokona doświadczeniem..."


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 23 września 2015, 21:30 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 6 stycznia 2012, 14:41
Posty: 4280
Lokalizacja: Kraków
opis: GRUPA MAŁOPOLSKA sekcja "STARE WYGI"
model: T4 Mixt vel Bestel
silnik: 2.5 TDI ACV>102KM

Podziękował: 263 razy
Pomógł: 445 razy
Dopisałem.


_________________
Obrazek


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 30 września 2015, 13:49 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:37
Posty: 11611
Lokalizacja: DW
opis: Artur
model: T4
silnik: 2.0 TDI VP
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 294 razy
Pomógł: 758 razy
Widzę, że jeden kolega szaleje na forum z cenami za duże zaciski :D Tak pro forma napiszę, że na allegro idzie kupić same zaciski z jarzmami już za 100zł a nie za 300-500 przez forum ;)


_________________
Nie pomagam na PW. Masz problem szukaj/pisz na forum


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 30 września 2015, 14:06 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 11 kwietnia 2010, 11:23
Posty: 7195
Lokalizacja: Warszawa
opis: niech moc będzie z wami
model: Caravelle
silnik: ACV

Podziękował: 63 razy
Pomógł: 686 razy
nie przesadzaj są odnowione ;) , sam zestaw naprawczy prowadnic itp to 120zł


_________________
"Światem rządzi miłość! Ja na przykład kocham się napić "
Jedyną rzeczą sprawiedliwie rozdzieloną między ludzi jest rozum,
jeszcze nie spotkałem osoby która stwierdziłaby, że ma go za mało


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 30 września 2015, 14:16 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:37
Posty: 11611
Lokalizacja: DW
opis: Artur
model: T4
silnik: 2.0 TDI VP
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 294 razy
Pomógł: 758 razy
Ja kupiłem sprawne zaciski bez rudej praktycznie, zestawów naprawczych też nie potrzebowałem a nawet były w nich prawie nowe klocki ate w tej cenie i od razu poszły na auto. Poza tym kolega sprzedaje drugie nie odnowione za 350zł ale droga wolna i niech każdy robi jak chce ;)


_________________
Nie pomagam na PW. Masz problem szukaj/pisz na forum


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 30 września 2015, 15:48 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:44
Posty: 4066
Lokalizacja: Kraków
model: T4
silnik: 2,5B AET
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 46 razy
Pomógł: 130 razy
Malowanie proszkowe 100zł za dwa do tego koszt zacisków


_________________
Bandyci Mogą Wszystko
Pamiętaj ,ze gaz niszczy silniki ,ale tylko tym ,którzy go nie maja :mrgreen:
"Nie dyskutuj z idiotą, sprowadzi cie do swojego poziomu a później pokona doświadczeniem..."


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: sobota, 17 października 2015, 19:42 
Offline
nadteczkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 9 maja 2013, 15:26
Posty: 1369
Lokalizacja: Olsztyn
opis: 2.8 V6
model: Caravelle Business
silnik: AMV

Podziękował: 25 razy
Pomógł: 64 razy
zestaw można kupić nowy:
https://www.vwheritage.com/shop/WC69800 ... -t4-90-03/


_________________
w garażu:
VW T4 2001 Caravelle Business V6
VW 1979 1303 cabrio 1915ccm 125KM
VW LT35 2001 2.5TDI max wyposażony
Sprinter 312D 1998 Westfalia James Cook


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 19 października 2015, 13:41 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 6 stycznia 2012, 14:41
Posty: 4280
Lokalizacja: Kraków
opis: GRUPA MAŁOPOLSKA sekcja "STARE WYGI"
model: T4 Mixt vel Bestel
silnik: 2.5 TDI ACV>102KM

Podziękował: 263 razy
Pomógł: 445 razy
vwyogi napisał(a):


Pawełku, można też zmienić auto na takie, które ma już duże zaciski, ale myślę, że chodzi tu o to jak za rozsądne pieniądze poprawić skuteczność hamowania.


_________________
Obrazek


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 19 października 2015, 18:38 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:37
Posty: 11611
Lokalizacja: DW
opis: Artur
model: T4
silnik: 2.0 TDI VP
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 294 razy
Pomógł: 758 razy
vwyogi napisał(a):

Co tak skromnie, tutaj http://ceikaperformance.com/Custom-BBK- ... p2657.html też są nowe zestawy, nawet 430 mm / 8 tłoczkowe na przód i 405 mm na tył za niecałe 6000 funtów w promocji <57>


_________________
Nie pomagam na PW. Masz problem szukaj/pisz na forum


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 19 października 2015, 21:37 
Offline
nadteczkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 30 marca 2013, 23:27
Posty: 1223
Lokalizacja: ESI
model: Zwykły TRANSPORTER
silnik: 2.5 TDI ACV

Podziękował: 69 razy
Pomógł: 100 razy
Probe041 napisał(a):
Co tak skromnie, tutaj http://ceikaperformance.com/Custom-BBK- ... p2657.html też są nowe zestawy, nawet 430 mm / 8 tłoczkowe na przód i 405 mm na tył za niecałe 6000 funtów w promocji <57>


Chyba się skusze na ten zestaw. <38>


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 72 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  

Administracja t4-forum.pl nie ponosi odpowiedzialnosci za tresci wypowiedzi zamieszczanych przez uzytkownikow Forum.
Forum uruchomione w dniu: niedziela, 11 kwietnia 2010, 09:52.
Powered by phpBB