T4-forum.pl https://www.t4-forum.pl/ |
|
Regeneracja napinacza paska wielorowkowego - ACV '96 https://www.t4-forum.pl/viewtopic.php?f=16&t=15601 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | c2aki [ poniedziałek, 13 listopada 2017, 21:36 ] |
Tytuł: | Regeneracja napinacza paska wielorowkowego - ACV '96 |
Witam Historia regeneracji mojego napinacza paska(Wiki) zaczęła się gdy podczas wymiany rozrządu okazało się, że ramię napinacza praktycznie jest nie do ruszenia więc już na samym początku prac był "problem" z normalnym ściągnięciem tego paska. Normalnym tzn. albo poprzez pociągnięcie paska w dół (trzymając po dwóch stronach pompy wspomagania) lub luzując napinacz za pomocą narzędzia VW 3299 (WIKI) u mnie rolę tego narzędzia robił duży klucz nastawny. Dodatkowo ponieważ napinacz był zablokowany w jednej pozycji ktoś wsadził inną rolkę odwracającą (o średnicy fi70 zamiast fi90 mm) i poprowadził pasek inaczej niż powinien (czyli tak jak narysowano na czerwono tu: (Wiki). Oczywiście pasek miał również inną długość (Contitech 6PK2135). Dzięki temu, że było to robione podczas wymiany rozrządu było odpowiednio więcej miejsca. Nie obyło się jednak bez odkręcenia dwóch górnych i jednej dolnej śruby od "hydropoduszki" silnika (klucz 16)(Wiki) oraz z przodu i z tylu śrub mocowania rurek do wspomagania. Opuszczenia silnika (w tym celu zastosowałem podnośnik) opuścić wystarczy kilka cm (3 może 4) i już robi się miejsce do wyciągnięcia (choć rozpusty nie ma). Załącznik: Zdjęcie-0041.jpg Następnie odkręcić należy trzy śruby mocowania korpusu do silnika i można wyciągać. Trzeba się trochę namęczyć ale można. W takiej pozycji wychodził mój: Załącznik: Zdjęcie-0042.jpg Trochę się namęczyłem ale udało się wybić trzpień mocujący rolkę. Okazało się, że wprasowane tulejki były w kiepskim stanie a gumek w ogóle nie było. Załącznik: Zdjęcie-0043.jpg Załącznik: Zdjęcie-0044.jpg Załącznik: Zdjęcie-0045.jpg Za to trzpień (074 903 308B) był w dobrym stanie i nie wymagał wymiany. Tulejki usunąłem ostrożnie je odginając tak, żeby nie uszkodzić powierzchni korpusu no i potem je wprasowałem przy pomocy imadła. Załącznik: Zdjęcie-0044000.jpg Całość zmontowana z nowymi tulejkami i osłonami. Załącznik: Zdjęcie-0046000.jpg Jedno co mnie zastanawiało to to czy te tulejki należy nasmarować czy one są bezobsługowe i ze względu na materiał z jakiego są wykonane takowego smarowania nie wymagają. Zdecydowałem pozostawić je bez smaru. Przy następnej wymianie rozrządu zobaczę czy to była właściwa decyzja. Całość została zmontowana i skręcona zgodnie z momentami jakie można znaleźć na stronach wiki, które dałem w opisie. Rolka została wymieniona na właściwą (INA 532016910). Rolka samego napinacza nie miała luzu i nadal toczyła się z oporem właściwym dla nowej więc ją pozostawiłem. Pasek został wymieniony na Contitech 6PK2215 i już właściwie poprowadzony. No i oczywiście tulejki prowadzące dźwignię napinacza i gumki osłaniające (028 903 310 oraz 028 903 313 po dwie sztuki - koszt około 70 zl.) Całość cieszy oko i pracuje teraz tak jak powinna - przy problemach z pracą paska pomocniczego polecam sprawdzić działanie tego systemu napinającego. pzdr |
Autor: | peters [ poniedziałek, 13 listopada 2017, 23:32 ] |
Tytuł: | Re: Regeneracja napinacza paska wielorowkowego - ACV '96 |
Ciekawe spostrzezenie I uwagi. Musze na to zwrocic uwage w swoim aucie. Jak tulejki sa z brazu lub podobne do niego to nie wymagaja smarowania. Pewnie nasmarowac by troszke nie zaszkodzilo. Choc jesli jest to odkryte to bedzie smar przyciagac brud. |
Autor: | c2aki [ wtorek, 14 listopada 2017, 23:22 ] |
Tytuł: | Re: Regeneracja napinacza paska wielorowkowego - ACV '96 |
Teraz odkryte nie są przez zastosowanie osłonek gumowych, których wcześniej nie było. Co do materiału z jakiego wykonane są te tulejki to trudno powiedzieć co to dokładnie, przetarcie było złociste więc może jakiś brąz ale wewnatrz jest jeszcze taka powłoka ciemna jak teflon i do tego na obwodzie jest pełno małych okrągłych wgłębień jakby jakieś rowki smarne. Załącznik: Bez tytułu.jpg Np. w formach do wtrysku tworzywa stosuje się takie tuleje z brązu aluminiowego i w nich są okrągłe elementy smarne z grafitu i w zasadzie one powinny pracować na sucho. Załącznik: Bez tytułu2.jpg Tylko, że tamte są całe złote a te VW dopiero jak się przetrą czyli jakaś trzecia powłoka jeszcze tam jest. Tu ze względu na dostęp stwierdziłem, że to raczej powinno być bezobsługowe. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |