T4-forum.pl https://www.t4-forum.pl/ |
|
[Manual] Zmiana kierownicy standard na multifunkcyjną https://www.t4-forum.pl/viewtopic.php?f=16&t=14752 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | notri [ piątek, 31 marca 2017, 19:09 ] |
Tytuł: | [Manual] Zmiana kierownicy standard na multifunkcyjną |
Po trochę ruszam temat z manualem. Manual będę uzupełniał w miarę na bieżąco bo jest tego sporo, więc proszę o wyrozumiałość. Bardzo bym prosił nie umieszczać tutaj zbędnych postów. Dyskusje na ten temat proszę pisać w dziale: zmieniamy kierownicę - viewtopic.php?f=13&t=1396 Temat będzie zakończony - dam znać --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Temat związany z przekładką kierownicy na multifunkcyjną podzielę na kilka tematów 1. Zakup tego co potrzebne do przeróbki 2. Omówienie samej kwestii montażu kierownicy 3. Przeróbka taśmy koniecznej do pełnego działania kierownicy 4. Elektryka czyli przekaźnik (sterownik kierownicy) i wszystko co z tym związane 5. Podłączenie, obsługa radia, jakie modele ... 6. Kierownica multifunkcyjna podgrzewana - co potrzebne, ewentualnie jak zrobić 7. Pozostałe kwestie 1. Zakup tego co potrzebne do przeróbki Do przekładki potrzebujemy (podam ceny ile ja zapłaciłem): Kierownica multifunkcyjna: VW Golf IV, Passat B5/B5 FL, Sharan. Te z obsługą telefonu odpadają np. T5 - inne sterownie - cena 280 PLN igła Poduszka kierownicy: 1J0 880 201 C (najtaniej wychodzi kupić komplet: kierownica z poduszką. Same poduszki są drogie) - w cenie kiery Załącznik: 01.jpg Taśma AIRBAG pięcio-pinowa: 1J0 959 653 B,C,D,E (taśmy bez liter na końcu są cztero-pinowe - nie nadają się) - 45 PLN z przesyłką za 1J0 959 653E Załącznik: 06.jpg Adapter Golf 3: 191 419 514 - 35 PLN z przesyłką Załącznik: 02.jpg Przekaźnik (1J0 907 487B - soft 0002, hard 0003 numer roboczy 452) - TYLKO TEN, podstawka przekaźnika - 65 PLN z przesyłką Załącznik: 03.jpg Załącznik: 04.jpg Kostki z wtyczkami (wtyczka-gniazdko), wtyczki do skrzynki bezpiecznikowej jak na foto sztuk: jedno pinowe - 3 sztuki ( K-line, klakson, radio) dwu pinowe - 3 sztuki (dwa pod tempomat, jeden dla poduszki) Załącznik: 11.jpg Załącznik: 12.jpg Dwie oprawki bezpieczników - 10 PLN (najlepiej takie jak na foto - do nich przyklejamy podstawkę z przekaźnikiem i jako całość montujemy na górze skrzynki bezpiecznikowej ) Dwa bezpieczniki standard 5A Załącznik: 05.jpg Wtyczki z przewodami do taśmy AIRBAG (taśmę AIRBAG radzę kupić taką gdzie żółte wtyczki po obu stronach sprzedawca dołącza do taśmy) Załącznik: 07.jpg Załącznik: 08.jpg Trochę kabli - kolory nie mają większego znaczenia - można dać jeden czarny, jeden brązowy i czerwony, reszta wszystko jedno, długość max 50 cm Załącznik: 09.jpg Manetka od kierunkowskazów (na szablon jeśli sami zamierzamy zrobić przeróbkę taśmy AIRBAG) - pożyczona Załącznik: 10.jpg
|
Autor: | notri [ sobota, 1 kwietnia 2017, 23:51 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Zmiana kierownicy standard na multifunkcyjną |
2. Omówienie samej kwestii montażu kierownicy Załącznik: 02.jpg W pierwszej kolejności należy przygotować tulejkę redukcyjną : Załącznik: 16.jpg Wszystkie tulejki są takie same. Jak przedstawiono na zdjęciu tulejkę przycinamy o 10 mm. Następnie na tokarce musimy "podebrać" wewnętrzny klin o 3 mm - przedstawiłem to na poniższym zdjęciu białą kreską (słabe zdjęcie) UWAGA ! 3 mm Załącznik: 17.jpg Pozwoli to na niższe osadzenie tulejki na wieloklinie a dokładniej na klinie na który osadzana jest kierownica - zaznaczyłem to miejsce białymi kreskami na poniższym zdjęciu: Załącznik: 18.jpg Jeżeli nie przytniemy tulejki i nie zjedziemy na tokarce wewnętrznego klinu kierownica osiądzie nam ponad 20mm od przerobionej taśmy AIRBAG - przedstawię to w porównaniu do mojej przeróbki - u mnie jest 2 mm, przed przeróbką redukcji było 20 mm. Ma to duże znaczenie bo kierownica nie dojdzie nam do blokady taśmy (to samo co w taśmie T4 - założenie kierownicy powoduje wciśnienie czerwonej blokady taśmy) Załącznik: 19.jpg Jeśli mamy tulejkę zrobioną zabieramy się za : 1. zdejmujemy poduszkę w naszej kierownicy 2. ustawiamy kierownicę do jazdy na wprost (zwrócić uwagę na koła) 3. Odkręcamy nakrętkę kierownicy 4. zaznaczamy flamastrem na gwincie środek kierownicy !!! 5. zdejmujemy naszą starą kierownicę. Tak mamy po zdjęciu kierownicy: Załącznik: 13.jpg Załącznik: 14.jpg Wyciągamy plastikową tulejkę : Załącznik: 20.jpg i przycinamy ją do rozmiaru 10 mm długości. Po jej przycięciu pomiędzy tulejką redukcyjną (po jej osadzeniu na swoje miejsce) a plastikową tujelką będziemy mieć około 1 mm luzu. Plastikowa tulejka jak dobrze rozumiem ma za zadanie by element taśmy służący do odbijania kierunkowskazów siedział na swoim miejscu. Skoro był to jest nadal tulejka po przycięciu : Załącznik: 21.jpg tulejka osadzona na swoje miejsce (można na foto sobie porównać w czym różnica) : Załącznik: 22.jpg i osadzamy tulejkę na swoje miejsce. NIE TŁUCZEMY MŁOTKIEM tylko zakładamy podkładkę i nakrętkę z naszej kierownicy i przykręcamy grzechotką : Załącznik: 23.jpg Nie mam zdjęć przeróbki samej kierownicy - uzupełnię to jeszcze. W tylnej części kierownicy również znajduje się klin który osadza się na - już nie na wieloklinie a na tulejce redukcyjnej. Ten element również u mnie poszedł do przycięcia o 10 mm, dodatkowo metodą ciągłych przymiarek przy użyciu dremela musiałem zfazować wewnętrzny klin aż osiadło mi to na tyle by zapadka blokady taśmy AIRBAG została wciśnięta i ją odbezpieczyła. Dodam tylko że na szczęście nie jest to stalowe tylko jakiś metal ala aluminium, więc do obróbki spoko. Wygląda to mniej więcej tak jak na foto poniżej : Załącznik: 24.jpg Pozostaje jeszcze kwestia odcięcia wystającego po przykręceniu kierownicy gwintu bo inaczej nie zatrzaśniemy poduszki. Radzę to jednak zrobić po dokładnych obliczeniach. U mnie z tego powodu do przeróbki poszła taśma airbag na grubszym oringu bo brakło mi 4 mm by wszystko pasowało. |
Autor: | notri [ niedziela, 2 kwietnia 2017, 00:15 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Zmiana kierownicy standard na multifunkcyjną |
3. Przeróbka taśmy koniecznej do pełnego działania kierownicy Załącznik: 25.jpg Do przeróbki potrzebujemy taśmę z vw passata, golfa IV, sharana. Taśma 5-cio pinowa o czym już wspominałem, numery zostały podane. Taśmy nie różnią się niczym, jedynie 1J0 959 653E ma pomarańczową blokadę do wtyczki (jak widać na foto) którą i tak zdemontowałem. Wtyczka nie ma prawa się wypiąć bo ma zapadki blokujące. Przy przeróbce nie ingerujemy w żaden sposób w jej wewnętrzną część. Przeróbka polega na tym by po stronie przełączników mocowania wyglądały tak samo jak wygląda to w taśmie od T4 w wersji ESP. Zdjęcia z wiki chyba wiele wyjaśniają - http://t4-wiki.de/wiki/Geber_G85_(Lenkwinkel) . Do przeróbki jest również element odpowiedzialny za odbijanie kierunkowskazów. Tak wygląda taśma pięciopinowa którą przerabiamy - widok po stronie przełączników zespolonych: Załącznik: 26.jpg By przerobić mocowanie robimy tak: 1. Odcinamy przy podstawie wskazane na czarno elementy (te trzy bolce wyrzucamy - są już niepotrzebne), odcięty element służący do odbijania kierunkowskazów zostawiamy: Załącznik: 27.jpg 2. W tym momencie mamy dostęp do zatrzasków zaznaczonych na czarno. Jak popatrzymy z boku te plastiki z jednej strony są pod skosem i te skosy musimy zeszlifować dremelem na równo. Po zeszlifowaniu równamy pilnikiem i odłamujemy. Odłamany element przypasujemy czy wejdzie w gniazdo manetki kierunkowskazu (zaznaczyłem na żółto - są dwa na górze i jeden na dole) Załącznik: 28.jpg Załącznik: 29.jpg 3. zamawiamy w firmie która tnie laserowo elementy z twardego plastiku. Mogę podać namiary do firmy. Element taki jak na rysunku. Grubość PCV ..... (po poprawce podam jaka grubość by ładnie spasowało - 6 mm stanowczo mało) Wymiary zewnętrzne dokładnie te same co taśma. Wymiary wewnętrzne - dajemy z luzem dla wewnętrznego elementu który się obraca: Załącznik: 30.jpg 4. Przyklejamy papierową taśmę na przełączniki od kierunków oraz na zamówiony oring. Oring przyklejamy do przełączników kropelką (klej dalemy punktowo w max 4 miejscach bo musimy to potem oderwać - dlatego przyklejamy papierową taśmę, ja problemów nie miałem). Oring przyklejamy PERFEKCYJNIE RÓWNO !!! , wszystkie krawędzie muszą być równo - jak się walniemy nawet o milimetr to poprawka. 5. Po przyklejeniu dokładnie widzimy w którym miejscu musimy zrobić prostokątne otwory by wkleić odcięte zatrzaski taśmy. Bierzemy dremel, wiertełko max 1,5 mm i robimy prostokątny otwór do którego ma wejść zatrzask. Po zrobieniu otworu zatrzask zawieszamy na swoim miejscu w przełączniku (to te zaznaczone wcześniej na foto żółtym kółkiem) i wpuszczamy kropelkę do wywierconego otworu. To samo z pozostałymi dwoma zatrzaskami. Jak klej wyschnie ostrożnie odklejamy oring uważając na zatrzaski. Uzupełniamy klejem szpary, po wyschnięci oring z zaczepami przyklejamy już na stałe na taśmę AIRBAG - również PERFEKCYJNIE RÓWNO !!! Odbijanie kierunków. Taśma jaką przerabiamy jest z passata i podobnych, gdzie element do odbijania kierunkowskazów znajduje się po lewej stronie. W T4 w manetce element ten jest po stronie prawej. Więc jedyne co musimy zrobić to odcięty wcześniej owalny element taśmy należy pilnikiem ładnie wyrównać i wkleić po stronie przeciwnej. A więc - do wewnętrznej strony taśmy wklejamy okleinę meblową pcv 2mm a odcięty wcześniej element przeklejamy na drugą stronę. Bez wklejenia pcv nie będzie pasowało 6 Taśma po obróbce : Załącznik: 31.jpg Załącznik: 32.jpg Wykończona taśma by bebechów nie było widać Załącznik: 25.jpg PRZED WKLEJENIEM NALEŻY !!! - sprawdzić położenie taśmy. Kupując taśmę nie mamy pewności w jakiej pozycji była kierownica przed jej zdemontowaniem. Kierownica w T4 od punktu jazdy na wprost obraca się o niecałe 2 obroty. Ja obróciłem taśmę zgodnie ze wskazówkami zegara na maxa do momentu wyczucia oporu (czyli koniec taśmy) i obróciłem ją przeciwnie do zegara o trzy obroty czyli mamy jeden obrót w rezerwie. Dlatego też na początku manuala zaznaczyłem że należy flamastrem zaznaczyć środek kierownicy przed jej zdjęciem bo potem czekać nas będzie ustawienie kierownicy na wieloklinie i może dojść do jej zerwania przy pełnym obrocie w prawo. Załącznik: 34.JPG
|
Autor: | notri [ wtorek, 4 kwietnia 2017, 09:47 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Zmiana kierownicy standard na multifunkcyjną |
4. Elektryka czyli przekaźnik (sterownik kierownicy) i wszystko co z tym związane Schemat przekaźnika 452 - piny: Załącznik: 33.jpg Przekaźników od kierownicy multifunkcyjnej jest sporo na rynku, o różnych numerach. Do T4 tylko i wyłącznie o nr. 452. Ten o nr. 451 jest do obsługi telefonu z kierownicy ale po pełnym CAN-ie. Rozmawiałem z osobą która robiła w T4 kierownicę MFL - na przekaźniku 451 nie odpaliła, na 452 poszło wszystko od kopa. Co i jak podłączyć - wypowiem się w terminie późniejszym jak będę miał wszystko ogarnięte |
Autor: | notri [ wtorek, 4 kwietnia 2017, 13:31 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Zmiana kierownicy standard na multifunkcyjną |
5. Podłączenie, obsługa radia, jakie modele ... Kierownica multifunkcyjna daje możliwość sterowania radiem : Załącznik: 35.JPG Jeżeli posiadamy radio VW ze sterowniem nie ma najmniejszych problemów. Pin 5 przekaźnika 452 ciągniemy do wtyczki mini-ISO - pin 11. Tylko tyle. Dotyczy to radia jak poniżej (dają również możliwość wyświetlania komunikatów radia na liczniku FIS): Załącznik: 36.jpg Załącznik: 37.jpg Załącznik: 38.jpg Załącznik: 39.jpg Załącznik: 40.jpg Załącznik: 41.jpg Załącznik: 42.jpg Załącznik: 44.jpg I taka ciekawostka ale czy sterowanie jest - nie wiem Załącznik: 5U0 057 156 f (Blaues Display) - 5U0 057 156 H (Rotes Display).jpg Radia sklepowe takie jak pioneer, kenwood, sony itd, itd wymagają adaptera. Tutaj już nie pomogę w opisie bo każde radio ma inne sterowanie. Zazwyczaj sterowanie jest typu rezystancyjnego czyli polecenie wciśnięcia danego przycisku w kierownicy odbywa się przy danym oporze prądu. Ja mam Becker Indianapolis i też mam zagwozdkę jak to odpalić. Tutaj link do producenta adapterów pod niefabryczne radia - tematu nie przerabiałem, nie wiem czy zadziała http://www.connects2.co.uk/Product/Prod ... CTSVW001.2 http://www.connects2downloads.co.uk/c2/ ... W001.2.pdf Polski wyrób - firma z Wieliczki (na forach dyskusyjnych piszą że działa) http://www.piloty.pl/UNI20.html |
Autor: | notri [ środa, 12 kwietnia 2017, 11:06 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Zmiana kierownicy standard na multifunkcyjną |
6. Kierownica multifunkcyjna podgrzewana - co potrzebne, ewentualnie jak zrobić Jeżeli ktoś jest zainteresowany kierownicą multifunkcyjną i podgrzewaną to potrzebujemy: kierownica 7M3 419 091 AE poduszka taka jak do kierownicy multifunkcyjnej instalacja jak w załączonym manualu opartym o przekaźnik 452 taśma airbag: 1J0 959 654 BH lub 4B0 951 543 która bardziej pasuje do przeróbki do T4 Załącznik: cp026882-airbag-clockspring-audi-a6-98-01-c5-air-bag-clock-spring-4b0-951-543.jpg do samodzielnego wykonania kierownicy podgrzewanej mozna wykorzystać drut oporowy KANTHAL (wymiary - 2.25mm x 0.25mm) długość 3.2 m, który mocno nawijamy na kierownicę i obszywamy. Tematu nie zgłębiam dalej, jak ktoś ma ochotę to niech się bawi : linki : http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=14&t=370342 |
Autor: | notri [ niedziela, 27 sierpnia 2017, 16:13 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Zmiana kierownicy standard na multifunkcyjną |
poducha osadzona. pozostaje sterowanie |
Autor: | notri [ czwartek, 16 sierpnia 2018, 21:47 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Zmiana kierownicy standard na multifunkcyjną |
Załącznik: IMAG3209.jpg Załącznik: IMAG0786.jpg Mały UPDATE - kierownica u mnie odpalona w całości. Działa tempomat i działa obsługa radia (zamontowane radio ze skody - symphony mp3 ze zmienionym przez SO_T4 podświetleniem na czerwono/niebieskie). Nawet bardziej z obsługi radia jestem zadowolony niż z tempomatu. Ogólnie rzecz biorąc: Zaczynałem temat z multifunkcją w T4 posiadając kompletnie zerową wiedzę w tym zakresie. Nigdzie nie ma żadnych bliższych informacji jak to zrobić, do wszystkiego dochodziłem sam, a podejrzewam (bo o tych autach wiem) że moja jest trzecia która taką kierownicę posiada. Albo raczej była bo dwie lub trzy przybyły dzięki mnie. Ale twierdzę że przeróbka fajna, opłacalna (wygoda rekompensuje poniesione koszty) Ja tajemnicy z tego robił nie będę - dużo rzeczy jest w tym manualu, dodatkowymi schematami (głównie chodzi o odpalenie tempomatu) dysponuję, ktoś chce: telefon, dzwonić. Jeśli są pytania - pisać, odpowiem PS. Do obsługi tempomatu z kierownicy nie jest jednak wymagana manetka. Wystarczy przełącznik ON/OFF a cała reszta jest w kierownicy. Obsługa radia - żadnych konwenterów - jeden kabel wpinamy do radia ........ i tyle. Pozdrawiam - manuala uważam za zakończonego |
Autor: | mushasi76 [ piątek, 18 września 2020, 21:54 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Zmiana kierownicy standard na multifunkcyjną |
Witam ,dawno nie widzialem i czytalem takiego opracowania!!!!!Bardzo dziekuje. |
Autor: | BALONt4 [ środa, 31 sierpnia 2022, 13:42 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Zmiana kierownicy standard na multifunkcyjną |
Czy ktoś przerabial temat kierownicy multifunkcyjnej i esp? Czy da radę jakiś zwijacz dorobić? Czy albo kierownica multifunkcyjna albo czujnik esp |
Autor: | notri [ środa, 5 kwietnia 2023, 13:18 ] |
Tytuł: | Re: [Manual] Zmiana kierownicy standard na multifunkcyjną |
BALONt4 napisał(a): Czy ktoś przerabial temat kierownicy multifunkcyjnej i esp? Czy da radę jakiś zwijacz dorobić? Czy albo kierownica multifunkcyjna albo czujnik esp Przy esp taśmę zostawiasz. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |