T4-forum.pl

Forum dyskusyjne posiadaczy i sympatyków VW Transportera T4!


Teraz jest piątek, 29 marca 2024, 01:58

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 76 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany postNapisane: wtorek, 22 września 2015, 20:44 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 6 stycznia 2012, 14:41
Posty: 4564
Lokalizacja: Kraków
opis: GRUPA MAŁOPOLSKA sekcja "STARE WYGI"
model: Transporter
silnik: ACV + AJT

Podziękował: 301 razy
Pomógł: 744 razy
Wymiana małych zacisków hamulcowych (tarcze 282mm)
na duże zaciski hamulcowe (tarcze 313mm)
na przykładzie VW T4 po lifcie rok 2000 długi przód, silnik ACV.
Załącznik:
man_00.jpg


Załącznik:
man_01.jpg


Zebrałem informacje dzięki nieocenionej pomocy naszych kolegów:

chemik211,
Probe041,
dariuspolo,
barti87,

i innych, którzy pisali w tym temacie:
http://www.t4-forum.pl/viewtopic.php?p=52140

Zaczerpnąłem również informacje z poniższych stron:
http://www.vwbuswiki.de/index.php/Umbau ... Anlage_1LB
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?p=1534082
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=186403

___________________________
Do wymiany będą potrzebne:

Jarzma zacisku hamulcowego - 2 szt (etka:7M3615125) (5N0615125A) (1K0615125E)
Załącznik:
man_jarzma.jpg


Śruby mocujące zacisk do zwrotnicy M18x1,5x48 - (etka: N90911802) - 4szt
Załącznik:
man_sruby.jpg

Kompletny zacisk hamulcowy prawy: ATE 7M3106A (820) - 1szt (etka: 7M3615124)
Załącznik:
man_zacisk820prawy.jpg



Kompletny zacisk hamulcowy lewy: ATE 7M3105A (819) - 1szt (etka: 7M3615123)
Załącznik:
man_zacisk819lewy.jpg



Zaciski takie montowane były seryjnie w autach wyposażonych w mocniejszy silnik. Na przykłąd 2,5 TDI AXG (151 KM).
Jednak zaciski są te same, które występują w autach Ford Galaxy, Seat Alhambra, VW Sharan MK2 z silnikiem 2.8 V6
dlatego proponuję zakupić używane w dobrym stanie za małe pieniądze albo od T4 albo od Sharana właśnie.
Gdyby ktoś szukał na portalach aukcyjnych, to w szukajce oprócz oczywistego zwrotu "zacisk sharan" czy "zacisk galaxy"
dobrze jest wpisać "zwrotnica sharan" i popatrzeć na zdjęcia. Potem dzwonić do sprzedawcy i pytać o sam zacisk.
Zaciski wyglądają charakterystycznie i nie można ich pomylić z innymi.
Załącznik:
man_zaciski_alle.jpg

Ważne jest by były to zaciski z numerami 819 i 820, gdyż Prawy i Lewy różnią się między sobą.
Ważne jest też, by zaciski były kompletne, czyli zwrócić uwagę aby miały przykręcony
metalowy przewód hamulcowy razem z blaszką mocującą, choć te elementy pasują od małych zacisków.
Duże zaciski są, podobnie jak małe, jedno-tłoczkowe. Tłoczek jest tej samej średnicy co w małym zacisku.

Tarcze hamulcowe średnicy 313 mm - 2szt (etka: 7M3615301) 313mmx26mm 5/112
Na przykład takie:
Załącznik:
man_tarcze.jpg

lub innych producentów:
ATE : 24012601191
BOSCH : 0986478296


Klocki hamulcowe ze wskaźnikiem zużycia do hamulca tarczowego (etka: 7M3698151A) - 1 komplet (4sztuki)
Jeśli nie mamy w aucie instalacji do czujników zużycia klocków, można nabyć
klocki bez wskaźnika zużycia lub po prostu obciąć kabelek z wtyczką.
Załącznik:
man_klocki.jpg


Felgi, które po zmianie zacisków na większe będziecie w stanie założyć tak, by zacisk na to pozwolił.
O felgach 15-calowych można zapomnieć.
Oryginalne stalowe felgi VW, które pasują na duże zaciski mają rozmiar 7Jx16H2 ET49.
Pasują również felgi VW 6Jx16H2 ET53, stosowane między innymi w T4 jak również w Sharanie, z tym, że koła z tymi felgami są bardziej schowane w nadkolach, bo i szerokość felgi jest mniejsza i ET jest większe.

Załącznik:
man_felgi.jpg

Wśród felg aluminiowych jest zdecydowanie większy wybór.
Nie zapomnijcie również o kole zapasowym, gdyż w przypadku przebicia opony przedniego koła
może być problem ze zmianą w warunkach polowych.
____________________
Potrzebne narzędzia:
- Podnośnik (lewarek)
- Klucz do kół
- Zestaw kluczy (demontaż i montaż zacisku, odpowietrzenie hamulców itp)
- Klucz imbusowy 7mm i 6mm
- Szczypce (kombinerki)
- Śrubokręt płaski
- Rozwiertaki lub wiertarka z wiertłem 18mm
- Szmatka, szczotka druciana, papier ścierny, smar miedziany, płyn czyszczący
- Płyn hamulcowy

____________
Czynności:

1. Podnieść samochód i zdemontować koło.

2. Zdemontować zacisk hamulcowy.
Opis kolejności prac tu:
http://t4-wiki.de/wiki/Vorderradbremse_(ATE_FN3)(hamulce ATE FN3)
lub tu:
http://t4-wiki.de/wiki/Vorderradbremse_(Lucas_C54)(hamulce Lucas C54)
lub tu:
FILMIK 1
FILMIK 2

3. Najważniejsza część - rozwiercanie otworu na śruby mocujące jarzmo zacisku.

Można to zrobić na dwa sposoby: wiertłem lub rozwiertakami.
Należy powiększyć otwór w zwrotnicy tak, by weszła w niego swobodnie śruba M18,
zwracając uwagę by nowy, większy otwór był współosiowy do otworu powiększanego.

Załącznik:
man_w_rozwiercanie.jpg


Załącznik:
man_w_rozwiercanie_4.jpg

4. Zamocować jarzmo na duży zacisk i dużą tarczę.

Załącznik:
man_now_jarzmo.jpg


5. Zamocować nowy zacisk.

Załącznik:
man_now_zacisk.jpg


6. Odpowietrzyć hamulce.

7. Założyć koło.

____________
Uwagi:

Zmiana na większe hamulce znacznie poprawia skuteczność hamowania.
Opinia ta poparta jest przez osoby, które dokonały tego zabiegu, między innymi: Cyklon, Probe041, chemik211.
Polecam ten zabieg każdemu, kto uważa że czegoś brakuje podczas hamowania.
Polecam zwłaszcza tym, którzy "podkręcają" moc silnika w swoim aucie.

Orientacyjne koszty:
Kompletne zaciski z jarzmami, śrubami + tarcze i klocki (używane) - 400,00zł
Regeneracja i montaż dużych zacisków - 300,00zł
Felgi stalowe 16 cali 4 sztuki (odnowione) - 400,00zł
Felga na koło zapasowe (używana) - 90,00zł
Opona na koło zapasowe (używana) - 135,00zł
Komplet nowych opon zimowych - od około 1000,00zł
RAZEM: 2400,00

Oczywiście zastrzeżenie, że miałem już felgi 17-calowe z oponami letnimi, więc ten wydatek mi odpadł.
Można zrobić cały zabieg taniej, ale można też drożej. To moim zdaniem takie średnie koszty.

Jeśli macie jakieś uwagi lub propozycje, to proszę o uwagi - uzupełnię lub poprawię instrukcję.


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


_________________
Obrazek


Ostatnio edytowano środa, 13 stycznia 2021, 11:29 przez rafflex, łącznie edytowano 22 razy


Za ten wpis autor rafflex podziękowali: 11 arczi777 (środa, 29 grudnia 2021, 10:48) • chajny (czwartek, 24 września 2015, 02:34) • chemik211 (wtorek, 22 września 2015, 21:16) • Cyklon (środa, 23 września 2015, 06:05) • kriss (środa, 23 września 2015, 15:55) • kurol (wtorek, 22 września 2015, 20:48) • niebieski-n2 (środa, 23 września 2015, 06:02) • pittrans (środa, 2 października 2019, 20:23) • Probe041 (wtorek, 22 września 2015, 21:39) • xxxkamil (wtorek, 22 września 2015, 21:18) i jeden użytkownik
  Statystyki: 50%
Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: wtorek, 22 września 2015, 21:24 
Offline
nadteczkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 30 marca 2013, 23:27
Posty: 1223
Lokalizacja: ESI
model: Zwykły TRANSPORTER
silnik: 2.5 TDI ACV

Podziękował: 69 razy
Pomógł: 116 razy
Taka mała uwaga, klocki z czujnikiem zużycia jeśli teczka posiada takie ,,udogodnienie" , jesli nie to takie same klocki tylko bez czujników. Choć swoją drogą klocki z czujnikiem są tańsze od tych bez czujnika, więc można kupić z czujnikiem tansze i odciąć kabelki. :)



Za ten wpis autor xxxkamil podziękował: rafflex (środa, 23 września 2015, 07:31)
  Statystyki: 4.55%
Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: wtorek, 22 września 2015, 21:28 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 6 stycznia 2012, 14:41
Posty: 4564
Lokalizacja: Kraków
opis: GRUPA MAŁOPOLSKA sekcja "STARE WYGI"
model: Transporter
silnik: ACV + AJT

Podziękował: 301 razy
Pomógł: 744 razy
Tak, zgadza się. Nie mam wielkiego rozeznania, ale w hurtowniach motoryzacyjnych królują klocki z czujnikiem, właśnie ze względu na cenę. :D


_________________
Obrazek


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: wtorek, 22 września 2015, 23:22 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:37
Posty: 12295
Lokalizacja: DW
model: T4
silnik: 1.9 TD...
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 326 razy
Pomógł: 1036 razy
To ja może dopiszę dla zainteresowanych aby zwrócić uwagę aby kupowane zaciski miały przykręcony metalowy przewód hamulcowy razem z blaszką mocującą. Ja na to nie zwróciłem uwagi i trzeba było kombinować z przewodami od starych zacisków. ;-)


_________________
Nie pomagam na PW. Masz problem szukaj/pisz na forum



Za ten wpis autor Probe041 podziękował: rafflex (środa, 23 września 2015, 07:31)
  Statystyki: 4.55%
Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 23 września 2015, 06:58 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:44
Posty: 4159
model: ...
silnik: ...
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 48 razy
Pomógł: 161 razy
Ale na szczęście ze starego zacisku pasuje blaszka i przewód


_________________
Bandyci Mogą Wszystko
Pamiętaj ,ze gaz niszczy silniki ,ale tylko tym ,którzy go nie maja :mrgreen:
"Nie dyskutuj z idiotą, sprowadzi cie do swojego poziomu a później pokona doświadczeniem..."



Za ten wpis autor chemik211 podziękował: rafflex (środa, 23 września 2015, 07:31)
  Statystyki: 4.55%
Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 23 września 2015, 07:26 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 6 stycznia 2012, 14:41
Posty: 4564
Lokalizacja: Kraków
opis: GRUPA MAŁOPOLSKA sekcja "STARE WYGI"
model: Transporter
silnik: ACV + AJT

Podziękował: 301 razy
Pomógł: 744 razy
Uwagi dopisałem do pierwszego posta.


_________________
Obrazek



Za ten wpis autor rafflex podziękował: vwyogi (środa, 23 września 2015, 11:25)
  Statystyki: 4.55%
Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 23 września 2015, 11:25 
Offline
nadteczkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 9 maja 2013, 15:26
Posty: 1369
Lokalizacja: Olsztyn
opis: 2.8 V6
model: Caravelle Business
silnik: AMV

Podziękował: 25 razy
Pomógł: 89 razy
rafflex lux robota, dawno nie widziałem tak precyzyjnego manuala <brawo>


_________________
w garażu:
VW T4 2001 Caravelle Business V6
VW 1979 1303 cabrio 1915ccm 125KM
VW LT35 2001 2.5TDI max wyposażony
Sprinter 312D 1998 Westfalia James Cook


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 23 września 2015, 13:52 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 6 stycznia 2012, 14:41
Posty: 4564
Lokalizacja: Kraków
opis: GRUPA MAŁOPOLSKA sekcja "STARE WYGI"
model: Transporter
silnik: ACV + AJT

Podziękował: 301 razy
Pomógł: 744 razy
vwyogi napisał(a):
rafflex lux robota, dawno nie widziałem tak precyzyjnego manuala <brawo>

Dzięki :D


_________________
Obrazek


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 23 września 2015, 20:56 
Offline
podteczkownik raczkujący
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 26 lutego 2013, 03:13
Posty: 129
opis: T4 od podstaw ???
model: T4
silnik: 2.5 AHY

Podziękował: 3 razy
Pomógł: 3 razy
Czy zaciski pod tarcze 313mm sa dalej 1-tłokowe?


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 23 września 2015, 20:59 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:37
Posty: 12295
Lokalizacja: DW
model: T4
silnik: 1.9 TD...
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 326 razy
Pomógł: 1036 razy
Tak


_________________
Nie pomagam na PW. Masz problem szukaj/pisz na forum


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 23 września 2015, 21:23 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:44
Posty: 4159
model: ...
silnik: ...
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 48 razy
Pomógł: 161 razy
I mają taką samą średnice tłoczki


_________________
Bandyci Mogą Wszystko
Pamiętaj ,ze gaz niszczy silniki ,ale tylko tym ,którzy go nie maja :mrgreen:
"Nie dyskutuj z idiotą, sprowadzi cie do swojego poziomu a później pokona doświadczeniem..."


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 23 września 2015, 21:30 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 6 stycznia 2012, 14:41
Posty: 4564
Lokalizacja: Kraków
opis: GRUPA MAŁOPOLSKA sekcja "STARE WYGI"
model: Transporter
silnik: ACV + AJT

Podziękował: 301 razy
Pomógł: 744 razy
Dopisałem.


_________________
Obrazek


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 30 września 2015, 13:49 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:37
Posty: 12295
Lokalizacja: DW
model: T4
silnik: 1.9 TD...
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 326 razy
Pomógł: 1036 razy
Widzę, że jeden kolega szaleje na forum z cenami za duże zaciski :D Tak pro forma napiszę, że na allegro idzie kupić same zaciski z jarzmami już za 100zł a nie za 300-500 przez forum ;)


_________________
Nie pomagam na PW. Masz problem szukaj/pisz na forum


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 30 września 2015, 14:06 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 11 kwietnia 2010, 11:23
Posty: 7425
Lokalizacja: Warszawa
opis: niech moc będzie z wami
model: Caravelle x 2
silnik: ACV i AHY

Podziękował: 71 razy
Pomógł: 801 razy
nie przesadzaj są odnowione ;) , sam zestaw naprawczy prowadnic itp to 120zł


_________________
"Światem rządzi miłość! Ja na przykład kocham się napić "
Jedyną rzeczą sprawiedliwie rozdzieloną między ludzi jest rozum,
jeszcze nie spotkałem osoby która stwierdziłaby, że ma go za mało


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 30 września 2015, 14:16 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:37
Posty: 12295
Lokalizacja: DW
model: T4
silnik: 1.9 TD...
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 326 razy
Pomógł: 1036 razy
Ja kupiłem sprawne zaciski bez rudej praktycznie, zestawów naprawczych też nie potrzebowałem a nawet były w nich prawie nowe klocki ate w tej cenie i od razu poszły na auto. Poza tym kolega sprzedaje drugie nie odnowione za 350zł ale droga wolna i niech każdy robi jak chce ;)


_________________
Nie pomagam na PW. Masz problem szukaj/pisz na forum


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 30 września 2015, 15:48 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:44
Posty: 4159
model: ...
silnik: ...
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 48 razy
Pomógł: 161 razy
Malowanie proszkowe 100zł za dwa do tego koszt zacisków


_________________
Bandyci Mogą Wszystko
Pamiętaj ,ze gaz niszczy silniki ,ale tylko tym ,którzy go nie maja :mrgreen:
"Nie dyskutuj z idiotą, sprowadzi cie do swojego poziomu a później pokona doświadczeniem..."


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: sobota, 17 października 2015, 19:42 
Offline
nadteczkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 9 maja 2013, 15:26
Posty: 1369
Lokalizacja: Olsztyn
opis: 2.8 V6
model: Caravelle Business
silnik: AMV

Podziękował: 25 razy
Pomógł: 89 razy
zestaw można kupić nowy:
https://www.vwheritage.com/shop/WC69800 ... -t4-90-03/


_________________
w garażu:
VW T4 2001 Caravelle Business V6
VW 1979 1303 cabrio 1915ccm 125KM
VW LT35 2001 2.5TDI max wyposażony
Sprinter 312D 1998 Westfalia James Cook


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 19 października 2015, 13:41 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 6 stycznia 2012, 14:41
Posty: 4564
Lokalizacja: Kraków
opis: GRUPA MAŁOPOLSKA sekcja "STARE WYGI"
model: Transporter
silnik: ACV + AJT

Podziękował: 301 razy
Pomógł: 744 razy
vwyogi napisał(a):


Pawełku, można też zmienić auto na takie, które ma już duże zaciski, ale myślę, że chodzi tu o to jak za rozsądne pieniądze poprawić skuteczność hamowania.


_________________
Obrazek


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 19 października 2015, 18:38 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:37
Posty: 12295
Lokalizacja: DW
model: T4
silnik: 1.9 TD...
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 326 razy
Pomógł: 1036 razy
vwyogi napisał(a):

Co tak skromnie, tutaj http://ceikaperformance.com/Custom-BBK- ... p2657.html też są nowe zestawy, nawet 430 mm / 8 tłoczkowe na przód i 405 mm na tył za niecałe 6000 funtów w promocji <57>


_________________
Nie pomagam na PW. Masz problem szukaj/pisz na forum


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: poniedziałek, 19 października 2015, 21:37 
Offline
nadteczkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 30 marca 2013, 23:27
Posty: 1223
Lokalizacja: ESI
model: Zwykły TRANSPORTER
silnik: 2.5 TDI ACV

Podziękował: 69 razy
Pomógł: 116 razy
Probe041 napisał(a):
Co tak skromnie, tutaj http://ceikaperformance.com/Custom-BBK- ... p2657.html też są nowe zestawy, nawet 430 mm / 8 tłoczkowe na przód i 405 mm na tył za niecałe 6000 funtów w promocji <57>


Chyba się skusze na ten zestaw. <38>


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 76 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  

Administracja t4-forum.pl nie ponosi odpowiedzialnosci za tresci wypowiedzi zamieszczanych przez uzytkownikow Forum.
Forum uruchomione w dniu: niedziela, 11 kwietnia 2010, 09:52.
Powered by phpBB