T4-forum.pl

Forum dyskusyjne posiadaczy i sympatyków VW Transportera T4!


Teraz jest czwartek, 28 marca 2024, 20:47

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany postNapisane: wtorek, 11 kwietnia 2023, 22:17 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): sobota, 8 kwietnia 2023, 22:40
Posty: 2
model: T4 multivan
silnik: 2.5b z lpg

Podziękował: 0 razy
Pomógł: 0 razy
Czołem wszystkim fanom ogórków!
Od czasu jak mam T4 czytam forum z ukrycia, ale pojawił się mega problem, którego nie potrafię sam rozwiązać i muszę prosić Was o pomoc.
Właściwie to błagać, bo jestem już zdesperowany. Od razu przepraszam za ścianę tekstu, ale chce dokładnie opisać wszystkie zmienne.
Wysyłam skrzynkę piwa i dobrą bombonierę jak ktoś mnie skutecznie naprowadzi!

Mam staruszka Eurovana z 93r, przedlift, 2.5 benzyna 81 kw, skrzynia manual (symbol CCY cośtamcośtam 042 chyba - to jest chyba ta sama co z 2.4D i 1.9TD?). Od paru miesięcy, przy dużych obciążeniach, tzn mocny wiatr przedni, niższe obroty, wyprzedzanie tira (opór powietrza) stopniowo coraz częściej zaczął wypinać się 5 bieg, aż do momentu gdy nie trzyma praktycznie w ogóle (jak trzymam drążek i bardzo delikatnie pulsacyjnie naciskam gaz to da się turlać, ale to jest katorga). Generalnie uprawiałem eco-driving (tym bardziej, że silnik elastyczny na to pozwalał, nie dławic się przy 1500 obrotach), więc zakładam, że przeciążyłem tą piątkę. Ważny objaw: przy naciśnięciu gazu drążek cofa się do tyłu (czyli zbliża się do pozycji neutral) a przy puszczeniu gazu gdy auto turla się hamując silnikiem, drążek przesuwa się do przodu, czyli w momencie jak zmienia się obciążenie, to on nie ma siły oparcia i lata do przodu i do tyłu o kilka centymetrów. Jakby drążek był miękki. Nie występuje to na żadnym innym biegu.

Ogólnie od samego początku skrzynia chodziła płynnie, biegi wchodziły gładko, jedynie pracowała nieco głośno przy obciążeniu (przy przyspieszaniu, podjeździe pod górkę pojawiało się jakby metaliczne tarcie zębatek), ale uznałem, że ten typ tak ma, zrobiłem tak ponad 80tys km, olej wymieniany co 2 lata, nic się nie sypało, ani nie zmieniało w głośności pracy. Niedawno zaczęło zgrzytać przy wrzucaniu 1ki z luzu, więc synchronizator, ale to machnąłem ręką i wrzucałem 1kę nie od razu, ale po sekundzie trzymania sprzęgła, wtedy było ok. W tym samym czasie zaczęły się te tematy z piątką.

Dałem do mechanika, który parę skrzyń już w życiu ponaprawiał (ale nie żaden stricte skrzyniowy spec), po zdjęciu dekielka stwierdził, że zębatka w stanie idealnym, więc bez wyciągnięcia skrzyni się nie obejdzie, choć sugerowałem mu zestaw naprawczy lewarka (na Alledrogo są takie zestawy z tulejami i kulkami), ale był przekonany, że to nic nie da. Skrzynia wciągnięta, wymienione wszystko co mu się rzucało w oczy jako zjechane: parę synchronizatorów, łożysk, poduszka skrzyni. Już wyszło ponad 1300zł z włożeniem skrzyni. Pierwsza jazda i? Jedynka przestała zgrzytać przy wrzucaniu (wiadomo, synchronizator), ogólnie biegi wchodzą troszkę lepiej niż wcześniej, delikatnie wyciszyło się to zgrzytanie zębatek, które było standardem od początku przy przyspieszaniu, skrzynia jakby się usztywniła...

NATOMIAST: 5tka wypada jeszcze szybciej! I DO TEGO NAJGORSZE: przy prędkościach powyżej 50km/h zaczął pojawiać się szum (takie jakby basowe , niejednolite tarcie/mielenie) praktycznie dokładnie taki sam jak dźwięk jak daje zużyte łożysko w kole! Dźwięk występuje głównie przy załączonym biegu (obciążenie raczej nie ma znaczenia, czy jadę równo, czy mocno przyspieszam, to szum jest mniej więcej taki sam). Dźwięk najprawdopodobniej występuje od niższych prędkości, ale jego częstotliwość jest mniejsza i nie przebija się przez szum opon i silnika. Ogólnie w wyższych prędkościach dźwięk jest bardzo uciążliwy, bo głośniejszy jest od pracy silnika:( Auto wzięte na podnośnik, wyeliminowane podejrzenie, że to łożyska kół, opony, sprzęgło - dźwięk jest ewidentnie ze skrzyni No więc nie dość, że problem z 5tką nie zniknął, to jeszcze doszedł nowy, a przecież zostało kilka części wymienionych, więc jakim cudem!?. Mechanik stwierdził, że nie był pewien co do stanu mechanizmu 5tego biegu, ale nie zdecydował się na wymianę ze względu na cenę w ASO...1600zł... więc nadal nie jestem pewien czy wypadanie 5tki to kwestia lewarka czy skrzyni.

Następnie pojechałem do ASO i tam stwierdzili, że wypadanie to może być jednak lewarek. Zamówiłem więc ów zestaw naprawczy lewarka - od razu ostrzegam, że chińszczyzna i 2/3 elementów nie pasuje, nie kupujcie tego... ale 3 kulki wymieniliśmy i kurcze jest poprawa! Piątka siedzi dużo lepiej, wypada dopiero przy nieco większym obciążeniu (pod górkę, przyspieszanie) i przy prędkości 90+ przez opór powietrza. No ale nadal to nie rozwiązuje problemu.

Ok, no więc takie mam opcje:
Zamówienie wszystkich dostępnych kulek, tulejek itp. do lewarka to wydatek ok. 500-600zł i nie powiedziane, że to na 100% naprawi temat wypadania 5tki, acz jest szansa, skoro raptem po wymianie 3 elementów w lewarku już jest poprawa. Natomiast nie załatwia to tematu nowo-powstałego szumienia/szurania. Teraz nie wiem co z samą skrzynią, bo z jednej strony żal mi, że tyle w nią włożyłem, zębatki cacy, chodzi ok, ale ryzykownym jest dalsze walczenie o nią, bo mechanik nie wie jak podejść do tematu tego szumienia i czy nie lepiej wziąć innej, używanej.... I tu kolejny problem, bo co z tego, że wyeliminuję szumienie, skoro może okazać się, że wypadająca 5tka to jednak ten lewarek i i tak będę musiał zamawiać te drobne części z ASO? Jak to sobie wszystko podliczyć, to zaraz wyjdzie, że 1/3 wartości auta wpakuję w zrobienie samej skrzyni i lewarka... Na prawdę płakać mi się chce, nie mam już na to kasy i nie widzę światełka w tunelu, a włożyłem w to auto mnóstwo serca i chciałbym, żeby dalej jeździło bezproblemowo w nowych rękach :(

Ktoś się zna, miał podobny problem, albo zna kogoś kto się zna? Albo może ma jakieś części tanio do pogonienia? Pomoooocyyyy! <zastrzelę>


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: środa, 12 kwietnia 2023, 20:27 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 24 listopada 2015, 13:59
Posty: 3360
Lokalizacja: Warszawa
model: T4 Multivan '95
silnik: 2.4D AAB
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 223 razy
Pomógł: 223 razy
Nie jestem wybitnym specjalistą, ale przy wrzucaniu biegów bardzo ważne jest ustawienie samego lewarka.
https://t4-wiki.de/w/images/Getriebe_Sc ... _unten.jpg
(kulki są na drugim końcu)


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: piątek, 14 kwietnia 2023, 19:16 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:37
Posty: 12295
Lokalizacja: DW
model: T4
silnik: 1.9 TD...
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 326 razy
Pomógł: 1036 razy
Skrzynia do poprawki, znam dobry adres w okolicy Wrocławia jakbyś był zainteresowany.

Z powodu tulejek nie będzie wyrzucać biegu jak już go raz zapięło. A szumienie to pewnie spalone tryby od jazdy ze zbyt niskim stanem oleju w skrzyni.


_________________
Nie pomagam na PW. Masz problem szukaj/pisz na forum


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: sobota, 15 kwietnia 2023, 22:49 
Offline
podteczkownik raczkujący

Dołączył(a): sobota, 8 kwietnia 2023, 22:40
Posty: 2
model: T4 multivan
silnik: 2.5b z lpg

Podziękował: 0 razy
Pomógł: 0 razy
Probe041 napisał(a):
Skrzynia do poprawki, znam dobry adres w okolicy Wrocławia jakbyś był zainteresowany.

Z powodu tulejek nie będzie wyrzucać biegu jak już go raz zapięło. A szumienie to pewnie spalone tryby od jazdy ze zbyt niskim stanem oleju w skrzyni.


chętnie, poproszę.

A cp do oleju w skrzyni, to na pewno nie ma takiej możliwości - olej wymieniany co 2 lata, zero wycieków, w ostatnich miesiącach kilkukrotnie stan sprawdzany.
Tak jak mowiłem, to szumienia pojawiło się dosłownie zaraz po powrocie od mechanika, który robił skrzynię. Więc coś musiał spartolić... raczej niemożliwe, że w tym samym momencie coś siadło...


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Nieprzeczytany postNapisane: niedziela, 16 kwietnia 2023, 20:09 
Offline
nadteczkownik doskonały
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 12 kwietnia 2010, 21:37
Posty: 12295
Lokalizacja: DW
model: T4
silnik: 1.9 TD...
ostrzeżenia: 1

Podziękował: 326 razy
Pomógł: 1036 razy
Namiar do Łukasza 609099099, Wrocław, Rakowa 14


_________________
Nie pomagam na PW. Masz problem szukaj/pisz na forum


Góra
  Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  

Administracja t4-forum.pl nie ponosi odpowiedzialnosci za tresci wypowiedzi zamieszczanych przez uzytkownikow Forum.
Forum uruchomione w dniu: niedziela, 11 kwietnia 2010, 09:52.
Powered by phpBB