Wymiana (i naprawa) wentylatora nadmuchu wnętrza (miękka deska, bez klimatyzacji)Aby wymienić wentylator należy najpierw go mieć.
Ja miałem wątpliwości jaki wentylator zakupić, więc najpierw go zdemontowałem.
Mój oryginalny wentylator ma nr VW
701 819 021B a wyprodukowała go firma Valeo.
Działał 22 lata i mu się w końcu znudziło.
Wygląda tak:
Załącznik:
001.jpg
Należy zwrócić uwagę przed zakupem by miał właśnie taką obudowę silnika i talerz mocujący, gdyż do wersji z klimatyzacją jest inny.
Średnica turbiny wentylatora 146mm
Ja jestem szczęściarzem, bo wujek
Cyklon miał u siebie właśnie taki i pożyczył mi go do czasu montażu klimy.
Zaczynamy.
1. Zdemontować górny schowek pasażera. Ja jestem tym szczęśliwcem, który ma właśnie taki schowek. Jak jest Airbag - należy go zdemontować. Jak jest zaślepka - należy ją zdemontować.
Jak zdemontować schowek pokazane jest w tym temacie:
viewtopic.php?f=16&t=71842. Zdemontować prawą kratkę nawiewu. Aby ją zdemontować należy plastikową szpatułką podważyć z lewej strony tak, by można było ją lekko pociągnąć do siebie, następnie to samo z prawej strony i kratka wyjęta.
Następnie śrubokrętem krzyżakowym odkręcić śrubkę widoczną u dołu (na zdjęciu oznaczoną zieloną strzałką) a górne dwa zaczepy (na zdjęciu oznaczone czerwonymi strzałkami) nacisnąć w dół. Wyjąć ramkę kratki z otworu w desce.
Można pomóc sobie plastikową szpatułką i drugą ręką wsadzoną w otwór po zdemontowanym schowku pasażera.
Załącznik:
002.jpg
3. Jak już mamy zdemontowany schowek i kratkę nawiewu czas zdemontować kanał powietrzny. Ten w skarpecie. Na zdjęciu oznaczony zieloną strzałką.
Kanał jest plastikowy i składa się z trzech części łączonych ze sobą na wcisk. Najwygodniej będzie najpierw go podzielić na segmenty a dopiero później wyjąć.
Czerwoną strzałką zaś zaznaczony jest nasz pacjent: wentylator nadmuchu wnętrza.
Załącznik:
003.jpg
4. Odsłaniamy wentylator odchylając piankę (gąbkę), a następnie rozpinamy wtyczkę.
W tym momencie warto sprawdzić czy w wiązce jest w ogóle prąd, bo może się okazać, że prądu nie ma i usterki należy szukać gdzie indziej.
Kluczyk w stacyjkę, w pozycję zapłon i przełącznikiem nadmuchu prędkość maksymalna.
Aby wypiąć talerz wentylatora należy podważyć płaskim śrubokrętem lub plastikową szpatułką zaczep (oznaczony na zdjęciu zieloną strzałką) a następnie przekręcić cały talerz zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Załącznik:
004.jpg
Załącznik:
005.jpg
Dla tych, którzy na komunię dostali zegarek elektroniczny - góra w prawo, dół w lewo.
I wentylator wyjmujemy do siebie.
5. I teraz najtrudniejsza rzecz, bo trzeba go wyjąć z czeluści deski rozdzielczej, a otwór mały, a wentylator duży.
Ja zrobiłem to w ten sposób, że przesunąłem wentylator w prawo, obróciłem go wirnikiem do dołu i w tej pozycji przesunąłem na środek otworu po schowku pasażera.
Następnie rozchylając górną krawędź otworu w desce wyjąłem całość w tej pozycji:
Załącznik:
006.jpg
6. Równie opornie poszło włożenie nowego wentylatora, ale udało się.
Przed włożeniem dobrze jest sprawdzić jego działanie podpinając najpierw wiązkę.
7. Resztę klamotów złożyć do kupy.Powodzenia!